RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Egen buss til de eldre


Gode busser: Frivillig sjåfør Stein Mejlbo med passasjerene Sverre Bjarnø og Åse Høybråten, som er meget fornøyd med det nye transporttilbudet.
Gode busser: Frivillig sjåfør Stein Mejlbo med passasjerene Sverre Bjarnø og Åse Høybråten, som er meget fornøyd med det nye transporttilbudet. Foto: Alle foto: Nina Schyberg Olsen
Den nye eldrebussen i Østensjø får de som trenger det aller mest ut på veien.

ØSTENSJØ: Protestene var mange da den populære Flexitransporten måtte nedlegges, fordi den ble for dyr for bydelene Nordstrand og Østensjø.

Ved årsskiftet ble Flexitransporten avviklet, etter å ha vært et prøveprosjekt i de to bydelene. I Østensjø vedtok bydelsutvalget at det skulle opprettes et erstatningstilbud til Flexitransporten.

Nå er erstatningstilbudet endelig i drift. Det omfatter ikke like mange brukere, men gangner de som trenger det mest.

– Flexitransporten var en vanvittig fleksibel ordning som omfattet mange. Vi når ikke opp til det, men vi når de sårbare brukerne med størst behov, sier Heidi Nordal.

Hun er avdelingsleder for lavterskeltilbudene i Østensjø, som blant annet innbefatter treffsentrene for 60+.

LES OGSÅ: Vil erstatte Flexitransporten med frivillige sjåfører

Niseter og frivillig sjåfør

Bydelen har leaset en niseters bil som kan kjøres med vanlig sertifikat, og baserer seg på at frivillige skal kjøre utvalgte brukere på tvers av bydelen.

– Vi har 10-12 aktive sjåfører fra alle kanter av bydelen på lista nå, men tar gjerne imot flere, sier Nordal.

Sjåførene får opplæring og har taushetsplikt.

– Det er en hyggelig jobb, hvor man blir godt kjent i bydelen og med andre innbyggere, sier Nordal.

LES OGSÅ: Fem millioner ekstra til seniorsentrene

Må ha trygghetsavtale

Den nye transportordningen er for de som trenger litt ekstra trygghet og hjelp til å komme seg ut i hverdagen.

– Hvem som helst kan ikke bestille kjøring, de må ha en trygghetsavtale med bydelen, sier Nordal.

Hun presiserer at dette er i tillegg til, ikke i stedet for TT-kort og andre transportordninger for eldre og uføre.

Samfunnsnyttig

Nå blir 19 personer kjørt til og fra treffsentrene i bydelen.

– Hvis disse brukerne ikke blir kjørt, kan de ikke nyttiggjøre seg av tilbudet. Samtidig er de for friske til tilbudene oppover i omsorgstrappa, sier Nordal.

– Det er en gevinst for alle at brukere i ingenmannsland får hjelp til å komme seg ut. Etterhvert vil mange klare å komme seg til treffsentrene på egen hånd, og da frigjør de plass til en annen bruker, sier Nordal.

Målet er at bydelen skal lease enda en bil, så de kan frakte flere brukere.

– Nå må vi først få satt kjøringen i system og utarbeide rutiner, men når mørket og kulda setter inn til høsten regner jeg vel med at vi kommer opp i sikkert 35 brukere ekstra, sier Nordal.

LES OGSÅ: Gjør Oslo klar for eldreeksplosjon

Vil ha navneforslag

Transportordningen organiseres fra Manglerud gård siden de har best parkeringsmuligheter, men er et samarbeid mellom alle seniorsentrene i Bydel Østensjø.

Nå vil de gjerne ha forslag til hva bydelsbussen skal hete.

– Vi hadde engang Busserullen på Oppsal, men hva skal denne bussen hete? undrer Nordal.

Hun oppfordrer kreative sjeler til å komme med navneforslag!

FLERE LOKALSAKER FRA OSLO HER:

Aase (80) vil ikke slutte på skolen

Snart går t-banen fra Karlsrud igjen

Slik blir den nye Lambertseter-byen

Vil ha kvinnenavn på veier og plasser i Østensjø

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere