RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Egoismen ut av bussfilene

For å gi mer plass til miljøbiler drevet på strøm og hydrogen, vil regjeringen kaste private minibusser og firehjuls motorsykler ut av kollektivfeltene.

Skal du kjøpe deg plass i kollektivfeltene kommer du snart ikke utenom å tenke grønt og miljøriktig.

Målet er at flere skal kjøre kollektivt. Dersom andre skal ha rett til å kjøre i disse feltene, så må det være for å fremme miljøet. Derfor åpner vi nå for at også hydrogendrevne biler skal kunne bruke kollektivfeltet, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Hun mener det er helt riktig å kaste private minibusser ut av kollektivfeltene. I dragsuget følger tre- og firehjuls mopeder og motorsykler, samt de omdiskuterte ATV-kjøretøyene.

Vi ser en utvikling der minibusser anskaffes for å få tilgang til kollektivfeltene, sier Navarsete, som nå setter en stopper for det.

Fra jappetiden

Private minibusser i kollektivfeltene har vært en torn i øyet på veimyndighetene i mange år. Begrepet børstraktor oppsto for 20 år siden, da pengesterke japper skaffet seg store firehjulstrekkere, helst Mercedes Geländewagen, og bygde dem om til minibusser med ti sitteplasser. Dermed sparte de skyhøye bilavgifter og kunne kjøre til børsen i kollektivfeltene.

De med litt mindre penger kjøpte VW Transporter eller tilsvarende store biler. Minibussførerkortet var jo bare en liten førerprøve unna.

Siden ble alt vanskeligere. Avgiften på minibussene økte parallelt med skjerpede kjøretøy- og førerkortkrav. For tre år siden gjorde veimyndighetene gjorde et reelt forsøk på å hive minibussene ut av kollektivfeltene. Politikerne stoppet saken dengang. De mente det var plass nok både til kollektive transportmidler, de private minibussene og elbilene.

Nå kommer saken opp igjen. Høringsfristen er satt til 29. mai.

Nær en av tre

En telling Avisenes Pressebyrå har foretatt i det mest hektiske morgenrushet på E18 ved Høvik inn mot Oslo, viser at det fortsatt er god plass i kollektivfeltene. Men de private minibussene utgjør nå nær en tredel av alle kjøretøyer og 35,4 prosent av alle bilene.

Dette er resultatet av tellingen vi gjennomførte 17. april kl. 7.20 til 8.20:

Minibuss, privat: 29,0% (187)

MC: 18,0% (116)

Taxi: 17,7% (114)

Elbil: 14,5% (93)

Buss: 12,4% (80)

Ulovlig: 6,8% (44)

Politi: 1,1% (7)

Ambulanser: 0,31% (2)

MC 4 hjul: 0,16% (1 )

Sum kjøretøy: 644

Handler ikke om plass

Dette dreier seg ikke om kapasitetsproblemer, men om prinsipper, slår Finn Harald Amundsen, seksjonsleder for trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen fast, og spør:

Hvorfor skal en gruppe privatbiler ha fordeler framfor andre?

Amundsen er enig med samferdselsminister Navarsete i at oppryddingen i kollektivfeltene ikke har noen direkte sammenheng med diskusjonen om hvorvidt det skal åpnes for kompiskjøring (flere personer i hver bil) i kollektivfeltene.

Vi rydder opp for å frigi plass til elbiler og hydrogenbilen. Noe annet kjenner ikke jeg til, sier Amundsen.

Hilses velkommen

Veldig bra at de hiver ut minibussene. Dette er helt i tråd med vårt forslag. Derfor synes vi heller ikke kollektivfeltene skal gjøres om til sambruksfelt for kompiskjøring i vanlige biler.

Daglig leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen ZERO ønsker heller ikke at biodrivstoffbiler gis adgang til kollektivfeltene, fordi de også kan kjøres på vanlig drivstoff.

Wiggo Korsnes, administrerende direktør i Norges Taxiforbund, oppfatter forslaget fra Samferdselsdepartementet som en meget god idé. Miljøbiler i kollektivfeltene ser han foreløpig ikke som noe problem.

Så lenge det er så få miljøbiler er de ingen hindring for oss, sier Korsnes.

Taxidirektøren er derimot mer skeptisk til sambruksfeltene, selv om heller ikke de representerer noe problem for kollektivtrafikken så langt.

Leif N. Olsen, administrerende direktør for Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), stiller seg derimot positiv til flere sambruksfelt og får støtte av NAF-advokat André Fimreite.

Vi er for tiltak som samlet gir bedre framkommelighet for alle, konkluderer Fimreite.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere