RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grønn Linje Aksjon Nordstrand, her representert ved David Bergan, vil ha 30-sone og blandet trafikk i Ekebergveien mellom Sæter og Ljabru. Dette bildet er fra tidligere i vinter da det nye planforslaget ble kjent.
Grønn Linje Aksjon Nordstrand, her representert ved David Bergan, vil ha 30-sone og blandet trafikk i Ekebergveien mellom Sæter og Ljabru. Dette bildet er fra tidligere i vinter da det nye planforslaget ble kjent. Foto: Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

Ekebergveien blir flere meter bredere

Nordstrandspoltikerne gikk imot lokale interesseorganisasjoner og stemte ja til sykkelfelt i Ekebergveien.

Nordstrand: På tross av at både Nordstrand Vel og Grønn Linje Aksjon Nordstrand er imot økt veibredde, vedtok bydelsutvalget (BU) å støtte forslaget om sykkelfelt i Ekebergveien mellom Sæter og Ljabru.

LES OGSÅ: Nordstrandshager kan bli sykkelfelt og fortau

Sa fra til politikerne

Sverre Samuelsen fra Nordstrand Vel møtte opp i «åpen halvtime» og informerte politikerne om at årsmøtet i Nordstrand Vel hadde gått inn for at Ekebergveien skal bli en «miljøgate», med 2,5-3 meter fortau på vestsiden, fartsgrense på 30 km/t og blandet trafikk uten sykkelfelt.

Del på Facebook

Dette er samme løsning som Grønn Linje Aksjon Nordstrand tidligere har foreslått.

LES OGSÅ: Mobiliserer beboere mot bredere Ekebergvei

Sa ja til sykkelfelt

På tross av klare beskjeder fra lokale interesser gikk BU inn for Plan- og bygningsetatens forslag, med sykkelfelt på begge sider av veien.

Sigbjørn Odden (H) pekte på at Ekebergveien er en lokal samlevei og at de i følge bydelsutvalgets trafikkplan skal holde en viss standard både for fotgjengere, bilister og syklister.

Frykter farligere vei

I en pressemelding uttrykker Sverre Samuelsen på vegne av Nordstrands Vel, bekymring for at det vedtatte forslaget med sykkelfelt og 40 km/t fartsgrense vil føre til høyere fart og farligere veier enn miljøgate forslaget.

De mener også at dette forsalget vil bety til at mange av de store trærne langs veien må hugges for å gjøre plass til sykkelfeltene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere