RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eldre savner bussen

Eldre i Kragskogen har vanskeligheter med å komme seg til Røa etter at direktebussen forsvant.

Kragskogen: – For to år siden ble vi lovet at bydelen skulle vurdere om vi kunne få tilbake bussrute 47, sier beboer i Holmenkollveien, Else-Brit Thorkildsen.

Tidligere var linje 47 en ringlinje som gikk fra Røa via Hovseter , Ankerveien, Bogstad, Ekraveien og tilbake til Røa. På denne måten kunne bussen ta med seg passasjerer fra blant annet Kragskogen.

Fortvilte naboer

– Nå må vi ta 46-bussen og bytte på Hovseter for å komme oss til Røa. Dette er ikke noe alternativ for eldre mennesker som er dårlige til bens, understreker hun.

Hun legger til at det bare i Østre Kragskogen sameie , hvor hun selv bor, er 223 leiligheter, og at det også bor mange eldre i området rundt.

– Mange på min alder og oppover velger å bo i leiligheter for å gjøre tilværelsen lettere. Det er når vi blir eldre og kanskje har flyttet til seniorleiligheter i et nytt nabolag, at det er spesielt viktig at man tar del i det sosiale, sier hun.

Hun understreker at akkurat dette er hennes viktigste argument for en ny direkterute.

– På Røa er det mange trivelige kafeer, bibliotek, butikker og ikke minst seniorsenteret. Vi går glipp av mange sosiale tilbud på grunn av dette, sier hun.

Før jul mottok Thorkildsen en spørreundersøkelse fra Transportøkonomisk institutt angående aktiviteter og daglige reiser blant eldre. Målet var at så mange som mulig skulle bli fornøyde.

– Det er et paradoks at slike undersøkelser blir sendt ut når jeg flere ganger har møtt lite forståelse fra Ruter når jeg har kontaktet dem og spurt om vi kan få tilbake bussrute 47, sier hun.

Thorkildsen fikk også blod på tann etter at bydel Vestre Aker kartla tilgjengeligheten i bydelen.

– Jeg vil rett og slett si at Røa har blitt utilgjengelig for oss nå. Jeg har snakket med flere av naboene mine, og alle er like fortvilte, legger Thorkildsen til.

Les også: Nytt busstilbud

Les også: Vil ha ny bussrute

 

Vil se på løsninger

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg, har forståelse for Thorkildsens frustrasjon. Hun forteller at helt tilbake til 2006 har bussforbindelsen til Røa vært et omstridt tema.

– Da NAV flyttet til Huseby i 2006, ble rute 47 omgjort, men fortsatte å plukke opp passasjerer fra Kragskogen, men kjørte ikke lenger innom Ekraveien, til frustrasjon for naboene der. Etter ønske fra bydelen måtte derfor Ruter igjen endre ruteopplegget sitt. I 2008 kom det et nytt opplegg som skulle betjene Ekraveien, men nå ble det ikke tid til å betjene Kragskogen.

Isberg forteller at alle linjene har et svært dårlig belegg, og at Ruter nå vil se på andre løsninger.

Hun legger vekt på at de ikke er økonomiske årsaker som er grunn til endringene.

– Det viktigste er at vi for fremtiden finner en bedre løsning for dem som trenger det mest, legger hun til.

Ser på saken

Leder for bydelsutvalget i Vestre Aker, Elin Horn Galtung, sier at bydelsutvalget ikke lovet endring for to år siden, men at de igjen vil se på saken.

– Bydelsutvalget ble ikke lovet noen endring fra Ruter for to år siden. Selvfølgelig forsøker vi å få til et bedre tilbud, men kan aldri love noe resultat, for dette ikke er vårt ansvar, dessverre, sier Galtung.

BU-lederen synes det er viktig at beboerne er fornøyde med kollektivforbindelsene og sier bydelsutvalget forsøker å finne en løsning.

– Vi kan love at vi vil forsøke å få Ruter til å lage et bedre tilbud, og det var derfor vi så nøye regnet på hvor lang tid en slik tverrgående linje ville bruke, som vi sendte til Ruter. Det er nemlig ikke bare til Røa folk i bydelen skal, men mange skal til administrasjonen i Sørkedalsveien og NAV, så det er meget viktig at vi får et kollektivtilbud på tvers, avslutter Galtung.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere