RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elektrisk skoledag

Det er kjempegøy å gjøre øvelser med ingeniør Hans, og det er ikke vanskelig, sier de ivrige elevene i 7. klasse på Bjøråsen skole.

Bjøråsen: De har temadag om elektrisitet, og via et elektrospill utfører de seriekobling og parallellkobling. Svarer de riktig på spørsmålene og kobler riktig, vil en lyspære lyse.

Morsom undervisning

Elevene sitter i grupper for å finne fram til riktig løsning på spørsmålene slik at de kan koble riktig og få lampa til å lyse. Samarbeidet går bra, de er ivrige og nysgjerrige.
- Temabasert undervisning er bra, for da lærer vi om en ting en hel dag, sier Mohamed Hirsi og Mamon Akram.
Det er morsomt og ikke så veldig vanskelig å koble ledningene riktig, vi har fått det til fire ganger, forteller de ivrig videre. Både Natur, samfunn og miljø og norsk blir dekket på denne temadagen.

Thomas Edison og Tesla

Daniel skriver rapport om det han har gjort denne dagen. Han forteller ivrig om Thomas Edison som fant opp likestrøm, og om Tesla, som jobbet for Edison og fant opp vekselstrøm.
- Edison ble sjalu på Tesla fordi Tesla fant om vekselstrømmen som var bedre, sier Daniel.

Bedre begrepsforståelse

Lærer ved 7. trinn på Rommen skole, Inger Åste Svilosen, synes temabasert undervisning er nyttig:
- Elevene får begrepene inn på flere områder og måter. De bruker begrepene i flere sammenhenger. Jo flere sammenhenger man bruker disse begrepene, jo lettere blir det for dem å forstå og ta imot og bruke nye begreper, sier den engasjerte læreren.

Bokormen

I forkant av forsøkene har de lest bøker om elektrisitet, blant annet en bok om Thomas Edison. Når de har lest ferdig bøkene, skriver foreldrene under på at de har lest boka, og lærer Inger Åste spør elevene spørsmål fra boka, for å forsikre seg om at de har lest og forstått innholdet og kan bruke begrepene boka omhandler. Så kan elevene klistre opp et kvadrat de får av læreren under navnet sitt på veggen med bokormen.

Individuell undervisning

- En del elever på 7.trinn ved Rommen skole trenger begrepsopplæring og vi har valgt å fokusere på lese- og skriveopplæringa i tida framover, sier Svilosen.
- Dette kommer alle til gode, også norske elever. Undervisningen blir individuelt tilpasset de ulike behov elevene har.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere