*Nettavisen* Nyheter.

Elektrisk stemning på klimafestival

UTFORDRENDE: Løypa som klimarally-deltakerne skulle gjennom var tøff, med krappe svinger, vanskelige hindre og slalomkjøring.

Studenter og ansatte ved Universitetet i Oslo (UiO) var i ekstase over å få leke seg med elektriske biler, da NAF arrangerte akademisk klimarally på Blindern lørdag. Samtidig satt Oslo-politikerne i miljødebatt.

Klikk på bildet for å forstørre.

ARRANGØR: NAF samarbeidet med Idéfestivalen om å arrangere klimarally.

Anledningen var Idéfestivalen om klimaendringer som UiO arrangerer i forbindelse med sitt 200-årsjubileum, kalt UiO:200. Både høyt adrenalin, stor fart og krevende svinger var tilstede, slik som i et ordinært rally. Uoppmerksomme tilskuere måtte imidlertid advares hver gang de lydløse elbilene passerte målstreken.

Del på Facebook

«Det kommer bil!» runget det fra starteren.

– Dette var en ny opplevelse og en fin sjanse til å få leke seg litt med ny teknologi i arbeidstiden, sier Rune Johansen (65), driftsleder i teknisk avdeling ved UiO.

Sammen med kollegaen Zoran Obrenovic (45) konkurrerte han mot andre ansatte og studenter på Blindern.

– Det var utrolig moro å prøve flere av bilene. Teslaen går jo klart raskest, men svingradien på Buddy-bilen var mye bedre. Jeg tror det alt i alt gikk fortest med sistnevnte, sier Obrenovic, før han og Johansen gjør seg klare for en ny runde.

– Kjører som et svin

Kommunikasjonsrådgiver for UiO:200 Unni Irmelin Kvam fikk også være med på å svi litt gummi, da hun satt på med redaksjonssjefen i bilnettsiden Broom, Kjetil Høye Sviland.

– Han kjører jo som et svin. Men det var utrolig stas å sitte på, sier Kvam.

Hun forteller at Idéfestivalen har mange samarbeidspartnere, slik som NAF, som arrangerer flere av postene på festivalprogrammet. Og Kvam var svært tilfreds med den første festivaldagen.

– Vi er strålende fornøyde med både arrangementet og oppmøtet. Vi gleder oss allerede til neste festivaldag lørdag 18. juni, sier hun.

Vil satse på miljøvennlige biler

Mens studenter, ansatte og et skuelystent publikum overvar klimarallyet utendørs, pågikk en debatt mellom Oslos fem største partier, samt utfordreren Miljøpartiet de Grønne, i Sophus Lies auditorium. Da toppkandidatene fra partiene diskuterte hvilke klima- og miljøtiltak Oslo bør gjennomføre i neste periode, ble bilkjøring og kollektivtrafikk naturlige samtaleemner.

– Det er klart at vi må satse på kollektivtrafikken, men i Frp mener vi at vi må få til en miks mellom bilkjøring og bruk av kollektivtransport. Vi tror ikke det er veien å gå å gjøre bilkjøring vanskeligere og dyrere. La oss heller legge mer til rette for miljøvennlige biler, herunder elbiler og hybridbiler, sa Øystein Sjøtveit i Oslo Frp under sitt avslutningsinnlegg.

– Skal være kjipt å være bilist

Andreas Behring fra SV var ikke like vennlig innstilt til bilkjøring i hovedstaden.

– Det skal være kjipt å være bilist i Oslo. Det skal bli dyrere å bruke bilen på alle områder, sa han, og fikk støtte av både Arbeiderpartiet og Venstre.

Mens Toril Berge (V) ønsker å fjerne parkeringsplasser i sentrum av Oslo for å gjøre plass til flere kollektivreisende, hadde Rina Mariann Hansen (Ap) en klar oppfatning av hva som bør gjøres med kollektivtrafikken.

– Det må være en bane der du bor og den må gå dit du jobber, var hennes konklusjon.

– Må samarbeide med Akershus

Byrådsleder Stian Berger Røsland var Høyres representant under debatten. Han mener at en av de viktigste prioriteringene for Oslo de kommende årene er å passe på at det ikke blir et fall i kollektivdekningen. Og Røsland hadde én hovedprioritet.

– I dag er det kun 30 prosent av dem som reiser inn til Oslo fra Akershus som benytter seg av kollektivtrafikk. Derfor må vi få til et samarbeid med nabofylket vårt, slik at flere bruker kollektivetransport, var Røslands klare oppfordring.

Harald A. Nissen fra Miljøpartiet de Grønne hadde også en visjon for kollektivtilbudet mellom Akershus og Oslo.

– Vi ønsker å bygge en metro mellom Fornebu og Bryn. I tillegg går vi inn for å fjerne all bilkjøring innenfor Ring 1, sa Nissen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag