RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En by i vekst krever nye løsninger


Torkild Sandvik (V) og venstres ordførerkandidat Odd Einar Dørum er fornøyde med et flertall i bystyret for et kommunalt parkeringsselskap i byen.
Torkild Sandvik (V) og venstres ordførerkandidat Odd Einar Dørum er fornøyde med et flertall i bystyret for et kommunalt parkeringsselskap i byen. Foto: FOTO: Helene Zakariassen Skulstad
I vinter kunne Venstres Torkild Strandvik melde at Venstre på St. Hanshaugen ønsket å opprette et kommunalt parkeringsselskap. De har nå fått flertall i bystyret.

ST. HANSHAUGEN: Bakgrunnen for dette er at Venstre ser behovet for et samordningsorgan som står for å gjennomføre de helhetlige planene i gatebruksplanen.

Del på Facebook

– Det er gledelig at vi nå får på plass et kommunalt organ som skal bedrive overordnet trafikkplanlegging, sier Venstres ordførerkandidat Odd Einar Dørum.

Ifølge Torkild Strandvik må et slikt parkeringsselskap på plass for å sørge for at man klarer å tenke sykkelveinett, underjordisk parkering, kollektivsatsing og beboerparkering i et og samme prosjekt.

En by i vekst

– Byen vokser og utfordringen er å møte de økte transportbehovene med den infrastrukturen man har og kan legge til rette for, sier Strandvik og legger til:

– Se for eksempel på T-banen. Denne ble i sin tid bygget for en befolkning på 250.000, nå er vi over dobbelt så mange og om kort tid er vi tre ganger så mange. Denne utfordringen krever at vi tenker nytt og større, understreker Strandvik.

Venstre har fremmet forslag om å opprette et kommunalt organ som skal samkjøre utviklingen i gatebruksplanen og fått flertall for dette i miljø- og samferdselskomiteen i bystyret.

– Viktigheten av overordnet og sammenhengende planlegging for en by i vekst kan aldri understrekes godt nok, fortsetter Dørum.

Positivt overrasket over Høyre

– Jeg er positivt overrasket over Høyre etter at de ved Rune Aale-Hansen i St. Hanshaugen Høyre i vinter kategorisk avviste tanken om et kommunalt parkeringsselskap. Dette betyr at vi er ett steg nærmere å kunne få på plass den helhetlige trafikkplanleggingen som jeg foreslo i vinter, sier Strandvik.

Venstre mener at det første man må begynne se på i den nye organisasjonen er beboerparkering og underjordisk parkering. De mener at å flytte mye av parkeringsplassene langs hovedveiene, som for eksempel Ullevålsveien, ned under jorden så frigjør man gateplanet til å bygge nye, fine sykkelveier og gjøre fremkommeligheten for bussene bedre.

Skal være lett å la bilen stå

– Beboerparkeringsordningen som innføres skal selvfølgelig gjelde i underjordiske parkeringsanlegg uten ekstra kostnader ut over kortet, sier Strandvik.

– Det skal være lett å eie bil og praktisk å la den stå parkert. Målet vårt er at kollektivtilbudet og sykkelveiene skal være så bra at de fleste velger denne måten å komme seg på jobb, avslutter Dørum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere