*Nettavisen* Nyheter.

En ganske så fin småbil

Clio er en flott og ganske komfortabel småbil. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Nye Renault Clio er et resultat av heftig konkurranse om småbilkjøperne i Europa.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bakluke med trekk fra Seat.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bagasjerom på 300 liter med alle seter i bruk er blant klassens største.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bakdørens dørhåndtak skjules i den svarte vindusrammen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Clio gir inntrykk av å være en større bil innvendig enn den faktisk er.

Klikk på bildet for å forstørre.

Farten vises kun digitalt.

Klikk på bildet for å forstørre.

En ekstra dørpakning ville gitt bedre lyd når dørene lukkes.

Derfor senkes prisen med 15.000 kroner. Det holder nemlig ikke lenger å være best på noe for å nå opp i kampen om bilkjøpernes lommebok. Nå gjelder det å være tetsjiktet på det meste.

Med dette som bakteppe ruller Renault, Europas tredje største bilkonsern, en splitter ny småbil ut på asfalten. Navnet Clio beholdes, og fortsatt er målsettingen at den skal være blant de totalt ti mest kjøpte bilmodellene i Europa.

Hva slags bil snakker vi om?

4,06 meter lang småbil med fem dører. Clio har vokst både i lengden og bredden. Senere kommer den også som stasjonsvogn.

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet oppleves Clio som nummeret større enn den faktisk er. Ny Clio kjører bra og er nesten like morsom å ratte som Ford Fiesta, takket være stramt understell og svært presis, nesten aggressiv styring. Fiesta beholder fortsatt posisjonen som klasseleder i kjøreopplevelse.

Hva er under panseret?

Clio tas til Norge med disse motorene: 1,2 l/75 hk bensin (prisleder), 0,9 l/90 hk bensin og 1,5 l/90 hk diesel. Sistnevnte er klart mest kraftfull, gir mest komfortabel kjøring og lavest forbruk – som oppgis til 0,34 liter/mil (90 gram CO2/km). Den tresylindrede og helt nye bensinmotoren innbyr til mer engasjert kjøring fordi den krever friskere turtall og mer bruk av girspaken for å yte maksimalt.

Produsenten oppgir forbruket generelt til i gjennomsnitt å ligge 20 prosent under nivået til forrige modell.

Hva gjør bilen spesiell?

Avhengig av utstyrspakke leveres Clio med instrumentbord og annet interiør som fargematcher utvendig lakk. I tillegg holder bilen seg i stor grad påkoblet nettet.

I Norge vil trolig Clio bli oppfattet som aggressivt priset. Mange vil i tillegg synes den er ganske pen å se på. Latinske trekk blir aldri estetisk feil.

Hva er svakhetene?

Først og fremst merkevaren og historikken. Dernest skulle vi gjerne fôret dørene med nok en pakning for å bedre kvalitetsfølelsen når de lukkes. På god asfalt høres lite veistøy inne i bilen, men dessverre desto mer på grov asfalt og ved høy fart.

To av de tre forrige generasjonene av Clio ble valgt til Årets Bil i Europa fordi de flyttet grenser i forhold til sikkerhet og utstyr. Der befinner ikke fjerde generasjon seg.

Hvem passer den for?

Absolutt for alle. Men velger du Renault Clio, våger du å velge annerledes. Det kan tenkes det vil vise seg å bli et godt valg.

Hva koster den?

Fra 155.000 kroner med 75 hk bensinmotor, ned 15.000 kroner fra forrige generasjon Clio. Men billigvarianter er sjelden god butikk når bilen en gang skal selges. Legg på til 90 hk bensin- eller dieselmotor og sveip innom utstyrspakkene. Prisen passerer 200.000 kroner, men du vil garantert få det triveligere bak rattet.

Konkurrenter?

Alle småbiler med Toyota Yaris, VW Polo, Peugeot 208, Suzuki Swift, Ford Fiesta, Kia Rio og Hyundai i20 som de viktigste.

Når i Norge?

Ved årsskiftet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.