RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En helt uvanlig kaffebar


F.v Einar Kleppe Holthe (gründer Fuglen), Jørgen Maristuen (grafisk designer Rockberry), John Baarli (daglig leder Rockberry) og Peppe Trulsen (daglig leder Fuglen).
F.v Einar Kleppe Holthe (gründer Fuglen), Jørgen Maristuen (grafisk designer Rockberry), John Baarli (daglig leder Rockberry) og Peppe Trulsen (daglig leder Fuglen). Foto: FOTO: Linn Therese Skulstad
Denne måneden ble Fuglen tildelt utmerkelsen Merket for god design av Norsk Designbyrå. Historie, identitet og personlighet dro dem rett til topps.

SENTRUM: Historien om Fuglen er gammel, og vi må helt tilbake til 1963 da denne enkle kaffebaren som ligger i Universitetsgaten 2 ble etablert, og fikk navnet Kaffefuglen.

Fra å være en helt alminnelig kaffebar, som har servert kaffe i 48 år, ble den i 2008 gjenskapt med et forenklet navn, og er nå Oslos nye skatt.

Nå har de tatt både Oslo og Norsk Designbyrå med storm med utmerkelsen Merket for god design, og ildsjelene bak Fuglen er utrolig fornøyd med prisen.

– Dette er jo kjempebra! Vi ble veldig glade og fikk vel nesten en liten lykkefølelse av å få prisen. Det er gøy å skape noe som har bærekraft, og så vinne en pris for det, sier gründer Einar Kleppe Holthe.

Kaffe, cocktail og vintage

Med historie, identitet og personlighet skiller Fuglen seg betydelig ut fra de andre kaffebarene i byen. Ved siden av å servere kaffe av beste kvalitet, er de også cocktailbar på kveldstid og har sin egen vintage interiørbutikk.

Del

Merket for god design er en utmerkelse gitt av Norsk Designbyrå hvor enkelte kriterier må tilfredsstilles. Fuglen oppfylte alle kriterier der det ble lagt vekt på helheten som kundetjeneste.

– Fuglen fikk denne utmerkelsen da vi så på helheten som kundetjeneste ved å være en kaffebar, cocktailbar og interiørbutikk. Og vi så også på kontaktpunkter som skilting, annonse, meny og væremåte hos personalet. Tjenester er vår nye kategori i denne utmerkelsen, og Fuglen oppfylte alle kriterier, forteller Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designbyrå.

Særegen identitet

I dag drives Fuglen av Holthe, som er tidligere norgesmester i barista og som til daglig er direktør for Stockfleths kaffe- og teforretninger.

Med seg har han Peppe Trulsen, en av Norges fremste eksperter på 50- og 60-talls interiør, som er daglig leder for Fuglen, og Halvor Digernes som er driftssjef og bartender. Kaffebaren spiller på vintage interiør og en særegen identitet som gir mye til hovedstaden.

Og til den som aldri har satt sine føtter i Fuglens lokaler, som i 2009 og 2010 ble kåret til årets kaffebar og årets bar av Aftenposten, har visstnok en opplevelse i vente.

– De kan forvente en markant kontrast til det som er utenfor. I det de åpner døren trer de inn i en gammel, fantastisk og ekte atmosfære. Man får litt følelsen av å være i en storby med den brede gaten og de høye bygningene utenfor, og den unike stemningen inne, forteller Holthe.

Ønsket deres er at Fuglen skal bli en tilstand og opplevelse.

Designer-hjelp

Fuglen som total spiller på interiør, og det er Peppe som står bak innredningen. Videre har Fuglen-gutta fått god hjelp og støtte med sitt estetiske design av Rockberry som er et desing- og IT-byrå med identitetsdesign som spesialitet.

Daglig leder i Rockberry, John Baarli, er kjempefornøyd med deres bidrag og Merket for god design.

– Det er fantastisk! Og det er fint å kunne bidra til Oslo-kultur og samle alt i en visuell identitet. Det er den beste starten på 2011 ved at Fuglen og Rockberry blir plassert på kartet, sier Baarli.

Rockberry har brukt designmetodikk for å vise hvem Fuglen er, og hvordan Fuglen oppfattes, noe Strøm-Gundersen også har gode lovord om.

– De har brukt design strategisk for å visualisere hvem de er. Det å kunne kjennetegne Fuglen på dette området er prisverdig og veldig bra for å ikke miste kunder, sier hun.

Strøm-Gundersen mener det er marked for denne type kafé i Oslo fordi folk liker det uforutsigbare og det som skiller seg ut. Og det er tydelig at Holthe og Peppe har skutt gullfuglen, men å lykkes så godt som de har de siste tre årene, krever mer enn å bare skille seg ut.

– Vi må se verdien i det som er rundt oss og tenke gjenbruk. Vi må ikke la oss styre av massene, men søke og finne nye ting som gir mening. Men til det kreves det tid, hardt arbeid, visjon, metodikk og ikke minst lidenskap, avslutter Peppe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere