RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En ihjelskattet Mazda


GODT DRIV: Mazda CX-7 gir mer sports- enn SUV-følelse. Men til avskrekkende pris.
GODT DRIV: Mazda CX-7 gir mer sports- enn SUV-følelse. Men til avskrekkende pris.
Hvis du kjøper CX-7, Mazdas nye, underholdende og svært sportslige SUV, får du sannsynligvis julekort fra finansministeren.

Med 759.000 kroner på prislappen posisjonerer SUV-en CX-7 seg som den dyreste Mazdaen i historien, noen tusenlapper dyrere enn fartsmaskinen RX-8. Hvordan kan en så morsom bil havne på et slikt prisnivå, og hva har Mazda gjort galt?

Feil motor

Motoren forklarer alt. Mazda er en forholdsvis liten bilprodusent, som til tross for tette bånd til Ford vil klare det meste på egenhånd. Dessuten er design og sportslighet viktig for Mazda for å skille seg fra de andre japanske produsentene og kundene i USA er viktigere enn kjøperne i Europa for CX-7.

Derfor måtte det gå galt i forhold til det norske bilavgiftsregimet med en 2,3 liters turbomotor som yter hele 260 hk i effekt. Bilen går som et kule, ligger som limt til veien til å være en høybygd doning med tomvekt rett under 1700 kilo og drikker offisielt 10,2 liter bensin på 100 km. Men CO2-utslippet på 243 gram/km får det til å gå kaldt nedover ryggen på miljøvernere.

500.000 til staten

Så derfor kvitterer Kristin Halvorsens finansfolk med 443.000 kroner i engangsavgift/straffeskatt pluss moms. Da er allerede to tredeler av bilprisen over 500.000 kroner forsvunnet inn i statskassa før eieren har kommer ut av bilbutikken. Dette sender CX-7 i selskap med BMW X3 og Land Rover Freelander med kraftigste motorisering og der har den definitivt ikke noe å gjøre.

Mazda CX-7 framstår som kroneksempelet på hvor viktig det er for bilprodusentene å finne motorløsninger tilpasset det norske avgiftssystemet. I miljølandet Sverige koster samme CX-7 rundt 350.000 kroner. Med en 150 hk dieselmotor á la Toyota Rav4 og Honda CR-V ramler prisen fort 350.000 kroner. På det prisnivået har Mazda CX-7 en framtid i Norge.

Diesel i 2008

Og bilen kommer med dieselmotor neste år. Sannsynligvis blir det en videreutvikling av motoren som brukes i Mazda 6 med rundt 150 hk. Det gleder vi oss til.

For CX-7 er først og fremst et kjøremessig hyggelig bekjentskap fordi den ikke er så SUV-aktig, mer som en litt høybygd stasjonsvogn. Derfor kaller Mazda bilen for en sport crossover, og CX-7 fortjener en plass i det norske trafikkbildet.

Men enn så lenge bryr kanskje ikke Mazda seg så mye om skattene i Norge, så lenge tusenvis av nyrike russere (!) står i kø for å kjøpe bilen.

Vår mening om Mazda CX7:

Førermiljø: 9

Plass: 7

Bagasje: 6

Komfort: 6

Kjøreegenskaper: 9

Ytelser: 9

Forbruk: 4

Sikkerhet: 8

Utstyr: 7

Pris: 1

Sum (100) 68

Konkurrenter: BMW X3, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Freelander, Nissan Murano.

Mazda CX-7 i tall:

Pris: Kr. 759.000

L/B/H: 4,68/1,85/1,65 m

Bagasjerom: 455 - 1348 l

Motor: 2,3/260 hk

Drakraft: 380 Nm/3000 o/min

Forbruk (EU/test): 1,02/1,05 l/mil

CO2-utslipp (EU): 243 g/km

0-100 km/t 8,0 sek

Toppfart: 210 km/t

Kollisjonsputer: 6 stk

Antiskrens: Ja

4x4: Ja

EuroNCAP*: Ikke testet

Til Norge: November

Data: OFV/produsentene. *Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com .



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere