Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En innrammet ramme og ei whisky

– «Whisky and Thrills, Equilibrium on a Sheet of Paper» er en demonstrasjon av en fysisk lov - og en av grunnene til at jeg ble kunstner, sier Tor Børresen.
– «Whisky and Thrills, Equilibrium on a Sheet of Paper» er en demonstrasjon av en fysisk lov - og en av grunnene til at jeg ble kunstner, sier Tor Børresen.
Dagen før han åpnet utstilling på Fotogalleriet satt kunstner Tor Børresen hjemme på Uranienborg og limte sammen 3000 A4-ark.

MØLLERGATA: – Jeg ble invitert på grunn av de bildene der, sier Tor Børresen, og retter langefingeren mot tre bilder som for meg først fremstår som tre, rene fargefelt.

– Det er analoge foto av himmelen, sier han. – De ble skapt over måneder: Jeg gikk lenge og ventet på de rette værtypene, slik at jeg fikk de monokromene jeg ville ha. Det jeg ventet lengst på var selvfølgelig drittværet, humrer han.

Titlene sier alt og ikke noe

Verket fikk tittelen Heaven as Black Blue andGrey. – Fordi ingen fikk med seg at det faktisk er bilder av noe, forklarer Børresen.

Og titlene hans er på ingen måte tilfeldig valgt.

"Foto av en fot (jævlig fet ramme)" er en ganske så nøyaktig fremstilling av verket det har gitt tittel til. Ved et slikt grep ønsker Børresen "å tømme språket for mening".

– Det begynte som en typisk nachspielidé, forteller Børresen. – Vi spurte oss selv "Hva er egenlig foto på Fotogalleriet?".

Svaret var like enkelt som det var genialt:

– Et foto av en fot, selvfølgelig.

– Og rammen er jo jævla fet?

– Ja, både i bokstavelig og overført betydning. Alle som har vært innom har kommentert den.

Rammen, som Børresen har laget selv, likner en ipodinnfatning, og bidrar slik til å gi verket en skulpturell dimensjon.

Ingen fotograf

Men Børresen er ingen fotograf, på tross av at han stiller ut på Fotogalleriet.

– Jeg jobber med foto som objekt, snarere enn som sannhetsvitne, supplerer kunstneren selv.

Galleriets kunstneriske leder Leif Magne Tangen, forteller at utstillingen kan ses på som en forlengelse av de foto- og kunstfaglige diskusjonene galleriet har satt på agendaen:

– Man har diskutert kunstbegrepet siden Duchamp og 20-tallets dadaisme. Utstillingen til Tor er så avgjort ett innlegg i denne evigvarende debatten. De fotografiske verkene han har med i utstillingen er også veldige klare formuleringer i diskusjonen rundt kunst og foto, sier han.

Rett på gulvet

Ved inngangspartiet til galleriet har han plassert et foto av baksiden av rammen bildet er i innrammet i: Børresen kjøpte en ferdigstilt ramme, fotograferte baksiden, og tok den med tilbake til rammesverksted for å få bildet innrammet.

På veggen bak henger det en utvisket 20-dollarseddel, som en utvetydig referanse til Rauschenbergs Erased de Kooning Drawing fra 1953.



Lokalavisen anbefaler "Nothing as Something as Nothing at All" på det varmeste. Utstillingen står til 21. februar.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!