*Nettavisen* Nyheter.

En jobb å gjøre

Rektor Knut- Erik Brændvang og resten av staben ved Veitvet skole har en stor jobb å gjør for å få opp kunnskapsnivået hos elevene. Det første skrittet er å finne ut hva som ligger bak årets dårlige resultater.

Seks av ti elever på femte trinn ved Veitvet skole havner på laveste nivå i matte. Skolens administrasjon ønsker å snu trenden.

Veitvet: Veitvet skole har hatt elendige resultater på nasjonale prøver. Hele seksti prosent av elevene på femte trinn ligger på laveste nivå i matematikk. Heller ikke leseferdighetene er på et imponerende nivå: førti prosent av elevene ligger på det laveste nivået.

Jeg er ikke fornøyd med disse resultatene. Det er klart at vi har en stor jobb å gjøre, sier rektor Knut-Erik Brændvang.

Konkrete tiltak

Så snart resultatene ble kjent, begynte skolen å legge planer for hvordan situasjonen kan forbedres.

Vi har helt konkrete planer om hvordan vi skal få opp kunnskap hos elevene til neste år, sier Brændvang.

Planene innebærer blant annet mer utstrakt bruk av IKT, læremidler og faglig støtte utenom skoletid.

Vi har ikke tenkt å ha de samme resultatene til neste år.

Lære fra andre

Både skolens ledelse, FAU og driftsstyret er enige i en ting: årets resultater må ikke gjenta seg.

Hvis vi ser på listen er det klart at enkelte skoler gjør det bedre enn andre. Vi skal snakke med disse skolene og høre hva det er som gjør dem annerledes, sier Brændvang.

Veitvet skole har også gjort det bra på enkelte områder. Blant annet har skolen skåret historisk gode resultater i engelsk for syvende trinn.

Vi er nødt til å finne ut hva som ligger bak dårlige resultater på femte trinn. Det kan gi oss en god pekepinne på hva som skal gjøres bedre. Nå må vi være offensive og jobbe hardt. Jeg mener og tror at vi kan få det til, sier Brændvang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.