RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En milepæl i Bjørvika-utbyggingen


Geitved-busker er plantet ut og gaten er klar for trafikk. Tre års arbeid er nå ferdig.
Geitved-busker er plantet ut og gaten er klar for trafikk. Tre års arbeid er nå ferdig. Foto: Foto: Eirik Eide
Søndag åpner størsteparten av Dronning Eufemias gate for trafikk, og tre års intenst veiarbeid går nå mot slutten.

BJØRVIKA: For forbipasserende må området rundt Dronning Eufemias gate ha fortonet seg som et evigvarende prosjekt. Og ja, det tar nødvendigvis lang tid å gjøre et område bestående av leire, sagflis og sand om til en vakker og ikke minst ”evigvarende” aveny!

Les også: Køkaos i Bjørvika

Synker

For grunnforholdene er ikke ideelle og for ikke mange dagene siden kunne man lese at ”Bjørvika synker”. Dramatiske nyheter, men det er altså ikke byggene og den nye paradegaten som synker. Disse er pælet til grunnfjellet og står like støtt som Dovre.

Det er derimot grunnen rundt, alt som ikke står på påler festet i grunnfjellet, som synker, eller ”setter seg”, og dét raskere enn antatt. De lærde strides om hvorvidt dette vil kunne bøtes på ved vanlig vedlikehold og påfylling av masser etter hvert, eller om andre ekstra tiltak bør iverksettes.

Vi som ikke er ingeniører eller geologer får bare krysse fingrene for at ekspertene finner en løsning. Sikkert er det i hvert fall at Dronning Eufemias gate er trygg å gå på i dag, og kommer til å være det i overskuelig fremtid.

Stor forandring

Denne spaltisten har fulgt byggingen gjennom kameralinsen i to år, og når jeg ser tilbake på bildene som er tatt, er området knapt til å kjenne igjen. Det utskjelte Bispelokket er det knapt noen som husker i dag, men det er bare et år siden det ble revet.

Siden den gang har det gått med 1.100 pæler og 15.000 kubikkmeter betong, samt uante mengder stein og pukk for å få gaten ferdig. Nå står den der – i hvert fall store deler av den – i all sin grønne prakt.

I hver retning mellom Bispegata og Nylandsveien bro går det nå sykkelvei, en kollektivtrasé og en kjørebane, og i midten ligger de foreløpig ubenyttede trikkesporene. Gaten er fra i dag av åpen frem til parkeringshuset ved Oslo S, men da kun for de som skal til stasjonen. Skal du inn i sentrum eller mot Langkaigata, må du vente til resten av gaten åpner for trafikk i oktober.

Mye gjenstår

Selv om det tar flere år før trikken kommer, skal skinnene i Dronning Eufemias gate allerede nå kobles sammen med resten av trikkenettet. Dette arbeidet begynner nå, og nederste delen av Prinsens gate og området mellom ”Plata” og Tollboden stenges derfor fra søndag. Biltrafikken blir flyttet til Rådhusgata og situasjonen forblir slik ut året.

Også i motsatt ende av vika, i Kong Håkon 5s gate, gjenstår noe arbeid. Gaten skal kobles både til Dronning Eufemias gate i nord og til veibroen ved Ekebergtunnellen i sør. Den utålmodige bilist trenger imidlertid ikke vente veldig lenge før også denne alléen kan benyttes. Kong Håkon 5s gate åpner om en måned.

Selv om Statens vegvesen nå snart er ferdig med sin del av utbyggingen, er Bjørvika langt fra komplett. Når det nye vegsystemet står klart, rives alle de midlertidige veien som har vært i bruk frem til nå. Det skal gjøres klart for boligbygging!

Det står med andre ord fortsatt mange begivenheter i kø for de av oss som er interessert i utviklingen i Bjørvika. Og forhåpentligvis holder området seg flytende lenge nok til at vi også kan nyte det ferdige resultatet.

Les om denne spalten: Følger Fjordbyens utvikling

 

Tidligere artikler i serien «I forandring»:

Nå blir det liv på bakkeplan i Barcode

Med fjorden som energikilde

Fra tjuvradder til havkrabber

Kongepar i grønn drakt

Havnepromenaden – byens nye oppholdsrom

Midgardsormen i Bjørvika

Kommer trikken snart?

Deichmans nye hjem

Dansker bygger «foss» i Bjørvika

Dronning Eufemias gate – snart halvveis

Næring og liv på Sørenga

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere