RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En miljøvennlig planlegging av Skullerud-området

I bydelsutvalgets møte 19. september i fjor tok jeg opp klagene om oppføring av forretnings- og kontorbygg i Johan Scharffenbergs vei 75, og ba om at Byutviklingskomiteen kom på befaring for å møte representanter fra bydelsutvalget og de mange som hadde protestert.

Jeg tok opp denne saken fordi jeg så på de mange klagene som meget berettiget. Ikke fordi Lidl ville bygge. Men fordi vi etter hvert ville få en problematisk trafikksituasjon, og et miljøproblem. Det virket som det hele var ute av styring.

Når en planlegger er det viktig å legge til grunn hvilke miljø- og helsekrav som stilles til virksomheter og eiendommer i henhold til hva som står i forskrifter om miljørettet helsevern.

Under kapitel 3 - § 8 står det:

" Ved valg av beliggenhet for nye virksomheter og ved vesentlige endringer og utvidelse av eksisterende virksomheter skal bl.a. tas hensyn til trafikkforhold, tilgjengelighet, forurensning, støy, klimaforhold og risikofaktorer i miljøet, samt områdets utforming og topografi. Dette gjelder både miljøfaktorer som kan få innvirkning på virksomhetene, og miljøfaktorer som virksomhetene kan påføre omgivelsene. "

Jeg kunne ikke se at det her var tatt nødvendig hensyn til de retningslinjer som er relatert til trafikkforhold, tilgjengelighet, forurensning, støy og risikofaktorer i miljøet.

Jeg ble skremt av den trafikkanalyse som er utarbeidet i tilknytning til saken. I administrasjonens saksframstilling ble det også sagt at en måtte regne med trafikkulykker.

Analysen hadde en vurdering av de trafikale konsekvensene av Lidl utbyggingen, utbygging av Olav Helsets vei 1 og 164 nye leiligheter som er under bygging i området vest for Johan Scharffenbergs vei. Leilighetene har adkomst fra Skullerudveien og Gamle Enebakkvei.

De trafikale konsekvensene på det høyeste ved utbygging av Lidl var beregnet å øke fra 2800 til 4200. i døgnet = 1400 pr døgn ( 50 % ) Ved å ta med Lidl + Olav Helsetsvei + boliger vil det kunne gi en økning fra 2800 til 5200 pr døgn = 2400 pr døgn ( 85 %)

Bydelsutvalgets bydelsutvikling, miljø- og kulturkomite skrev bl.a. i sin uttalelse til Byutviklingskomiteen:

" Den sporvise utbygging som nå foregår i området vil for hvert tiltak som settes i gang gjøre et nytt hovedinngrep for området stadig vanskeligere. Prinsippalt mener Østensjø bydel derfor at det bør nedlegges et midlertidig dele- og utbyggingsforbud for hele området slik at en helhetlig planlegging og senere utbygging av Skullerudområdet blir mulig."

Nå har Byutviklingskomiteen bedt Byrådet fremme en sak om dele- og byggeforbud, og fremme en ny reguleringssak for områdene.

Ja, vi trenger en helhetlig planlegging av Skullerudområdet, og der forskriftene om miljørettet helsevern er et viktig grunnlag.



Bjørn Jensen

Østensjø Høyre

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere