Gå til sidens hovedinnhold

En panserlengde foran

Er Skoda Superb virkelig en bedre bil enn storselgeren Ford Mondeo?

I ukens test duellerer Ford Mondeo i automatgiret kombiversjon (130 hk diesel) med Skodas nye Superb, utstyrt med 140 hk dieselmotor og direktesjaltet girkasse (DSG), som i praksis fungerer som automatisk girkasse.

La det være sagt med en gang: Dette er digre biler, med utrolig mye baksete- og bagasjeplass, til temmelig folkelige priser.

Etter vår mening får du mer bil for pengene ved å velge Mondeo eller Superb framfor tilsvarende store og langt dyrere premiummodeller, med mindre "vise seg fram-faktoren" er avgjørende.

Skoda Superb vinner duellen fordi den byr på enda mer plass enn Mondeo.

Men mer at de fleste Mondeo-kjøperne velger stasjonsvognvarianten ikke kombiversjonen. Superb stasjonsvogn er utsatt til 2010 (for ikke å bli en for sterk konkurrent til halvbror VW Passat?).

Skoda Superb

Skodas nye storbil er helt superb, med tilnærmet limousinfølelse i baksetet.

Den har kanskje ikke det mest spenstige karosseriet sett fra en designers ståsted, men det er effektivt. Ikke minst takket være en smart bakluke, som i det ene øyeblikket fungerer som vanlig bagasjeromslokk og dernest med et knappetrykk gjøres om til diger hekkluke a la kombi.

Store bakdører gjør at Superb må være den ideelle drosjebil; lett å stige inn i og lett å stige ut av.

140 hk dieselmotor i kombinasjon med DSG-girkasse fungerer utmerket i en bil som veier 1500 kilo, og dessverre la på seg noen kilo ved modellskiftet. Et oppgitt forbruk på 0,68 liter/mil (testet til 0,67 liter/mil) ligger i overkant av de miljøkrav som stilles til moderne biler.

La oss nevne at gulvet ikke blir flatt når baksetet legges ned, og at testbilens passasjerforseterygg ikke lar seg vippe flatt forover.

Superb kan leveres med girskift på rattet, navigasjon og parkeringshjelp som gjør at den nærmest parkerer selv.

Musikkanlegget leser SD-kort, men musikk lastet inn i iTunes-format spyttes ut.

Ford Mondeo

Også en strålende bil som først og fremst kjører bedre og morsommere enn Superb. Kjøreegenskapene er uten tvil Mondeos styrke, uansett hvilken variant som velges.

130 hk holder i Mondeo, selv om mange legger på til 140 hk. Automatgirkassen arbeider greit, men slurper altfor mye diesel. Ford bør snarest erstatte den med direktesjaltet giring (DSG) for å få ned forbruket.

Også i Mondeo oppleves bakseteplassen som god, men ikke enorm som i Superb. Testbilen var imidlertid utstyrt med radarstyrt avstands/cruisekontroll og bakkestarthjelp. Flotte greier i en bil som lett sporer om dekkene blir for brede.

Reklame

Nå er det tilbud på de populære julepysjene