RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En stjerne i mørket


Vi har prøvekjørt Mercedes E-klasse kabriolet.
Vi har prøvekjørt Mercedes E-klasse kabriolet.
Årets kabrioletsesong blir det tristeste i manns minne om du jakter på noe nytt. Mercedes E-klasse kabriolet er eneste stjerne som lyser.

Klar for å slippe sola helt inn i bilen? Da må du reagere nå om bilen skal være på plass innen vårsola rekker å nedkjempe vinteren.

Og er du blant dem som helst skal ha det nyeste av det nye på kabrioletfronten, har du ikke mange valgmuligheter denne sommeren. Bare Mercedes E-klasse representerer noe helt nytt.

Alt annet handler enten om modelljusteringer eller støvbørsting av fjorårets nyheter.

Hva slags bil snakker vi om?

Klassisk kabriolet med plass til fire, softtop som forsvinner ned i bagasjerommet på 20 sekunder og kan tas av og på i inntil 40 km fart, passe stor, svært komfortabel og naturligvis altfor dyr med startpris på 583.900 kroner.

Helt konkret snakker vi om E220 CDI med 170 hk dieselmotor. Men jukser ikke Mercedes litt her? E-klasse?

E-klasse kabriolet bygges over samme tekniske lest som den rimeligere C-klassen, men inneholder designmessige elementer fra E-klassen. Ved å sette E istedenfor C på bagasjeromslokket kan Mercedes naturligvis ta høyere pris. Smart på grensen til lureri, vil mange hevde.

Uansett: Det er du som velger om du vil betale prisen eller ikke. Og bilen er i det minste lekker.

Hvordan er den å kjøre?

Vi har sagt det mange ganger før, men gjentar det gjerne: BMW og Mercedes vil helst dele verden mellom seg. BMW er den sportslige for folk med ferske penger, Mercedes henvender seg til de som foretrekker klassisk komfort og gjerne cruiser inn i solnedgangen på gamle penger.

E-klasse kabriolet bekrefter på alle måter myten. Dette er først og fremst deilig. La oss legge til at stofftakets isolasjon holder støy og kulde effektivt ute.

Hva er under panseret?

Motorprogrammet
Modell Hk Utslipp 0-100 km/t Toppfart
220 CDI 170 143 gram 8,8 sek 232 kmt/t
250 CDI 204 148 gram 7,8 sek 245 km/t
350 CDI 231 185 gram 6,9 sek 250 km/t
200 CGI 184 172 gram 8,8 sek 236 km/t
250 CGI 204 185 gram 7,8 sek 240 km/t
350 CGI 292 206 gram 6,8 sek 250 km/t
500 388 257 gram 5,3 sek 250 km/t
              
Selv om Mercedes ikke vil snakke om AMG-varianter, så hører de naturlig hjemme i et utvidet modellprogram.
 

Hva gjør den spesiell?

Du finner ikke mange kabrioletmodeller i denne klassen. Egentlig snakker vi vel kun om Audi A5 og i noen tilfeller Lexus IS 250. BMWs 3-serie er litt mindre og Volvos C70 når ikke opp i kampen om prestisje.

Mercedes har til E-klasse kabriolet funnet opp en «aircap» som er plassert på toppen av frontruten og som – aktivert – endrer luftstrømmen og gir derfor mindre trekk på dem som sitter i bilen, og særlig for dem bak.

Men det er bare å innrømme at baksetet i en kabriolet fortsatt byr på utfordringer i forhold til trekk i nakken for baksetepassasjerene og særlig om de er litt lange i overkroppen. Fortsatt virker vindavvisere montert tett inn mot forseteryggene (og som dekker hele baksetet) best.

Hva er bilens svakheter?

Bilens bagasjerom med taket av som sluker 300 liter. Dette er isolert sett lite og i denne bilen i tillegg vanskelig å utnytte på grunn av rommets utforming.

Fordi bilen bygger på C-klasse begrenses bein- og hodeplassen i baksetet. Passer best for barn og kortvokste.

Hvem passer den for?

Alle som liker å slippe hele sola inn i bilen – og i glansen av egen suksess skinne om kapp med den.

Hva koster den?

Disse prisene er kjente:

Modell Pris
E220 CDI 574.000
E250 CDI 690.500
E350 CDI 813.500
E200 CGI 596.500
E350 CGI 998.000
E500 1.427.500
 

Konkurrenter?

Audi A5 (pris fra 528.200 kroner), Lexus IS 250 (pris fra 743.600 kroner) og kanskje BMW 3-serie (pris fra 513.000 kroner) og Volvo C70 (pris fra 468.900 kroner). BMW 6-serie er også med når vi snakker om de dyreste variantene (pris fra 1.120.500 kroner).

Når i Norge?

Fra slutten av mars.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere