En stygg men viktig andunge

nn Alnabruterminalen må rives og kastes ut av Groruddalen. Opp av brente jernbanesviller skal det stige urbane boligområder og nye næringer. Planen var å bygge det nye Nydalen. Med grønne parkdrag og en åpen Alnaelv. Men før sommerferien brast de våte drømmene til den frittenkende plan- og bygningsetaten. Det blir ikke noe av visjonen om en slags "Silicon Valley" i Groruddalen. Terminalene og logistikken er kommet for å bli. Da Arbeiderpartiet sikret flertall for ytterligere utbygging på Nyland Syd, var toget for alvor gått. Og de "grønne verdier" gråt sine salte tårer.
nn Da regjeringen la frem sitt statsbudsjett ble det atter en gang klart hvor skapet skal stå hen på Alnabru. 80 millioner kroner ble lagt på bordet for utbygging av en ny og moderne containerterminal. Totalt skal det brukes 200 milllioner kroner på anlegget. Jernbanespor skal rives opp, lager- og terminalbygg reises og nye kraner monteres opp. En stadig økende import fra Østen gjør dette tvingende nødvendig. Ikke minst har staten vist hvem det er som har makta i dette viktige logistikkområdet. Nasjonale interesser må altså gå foran kommunale drømmerier om parkområder og vannspeil.
nn Vi synes det er positivt at Alnabruterminalen blir modernisert og bygd ut slik at Norge kan møte fremtiden på en god måte. Vi kan ikke stenge oss ut av den globale virkelighet, selv om det er fristende. Terminalen ligger nå engang der og ingen tør knapt drømme lenger om at den blir flyttet til Frogner og vestkanten. I denne sammenhengen nytter det lite å sette en osteklokke over Groruddalen og late som verden ikke eksisterer. Riktignok har groruddalssatsningen fokus på opprustning av miljøet. Det viktige nå er at miljø- og transportinteressene gjør en felles innsats for å sikre en best mulig sameksistens.
nn Likevel er det stor fare for at utbyggingen på Alnabru ikke tar høyde for at det bor folk i nærområdene rundt terminalen. De skal fortsatt ha denne andungen tett innpå kroppen. Erfaring fra andre prosjekter tilsier at man risikerer å bygge ut med bind for øynene. Konsekvensene er noe man først tenker på i etterkant. En slik fremgangsmetode advarer vi sterkt imot. For å ta et eksempel, folk på Kalbakken har tålt for mye i for lang tid. De vil helst slippe å høre trailere dundre forbi husveggen mens bildene rister på stueveggen. Og spør du bilisten på vei til jobb, vil han/hun sikkert si at det er slitsomt å ligge bak vogntog på vei til jobb.
nn Alnabru-utbyggingen roper på en helhetlig utvikling i hele det logistikktette området. Et viktig krav er å få trailerne vekk fra boligområdene. Vi håper at Statens vegvesen, Jernbaneverket og Oslo kommune klarer å løse utfordringene til beste for både beboere og arbeidstagere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.