RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endelig 7,5 minutters ruter


Byråd Peter N. Myhre, t-banedirektør Øyvind Svendsen og viseadministrerende direktør Helge Holtebekk smilte om kapp på første avgang. I bakgrunnen kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift AS.
Byråd Peter N. Myhre, t-banedirektør Øyvind Svendsen og viseadministrerende direktør Helge Holtebekk smilte om kapp på første avgang. I bakgrunnen kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift AS.
Mandag morgen kjørte de første ekstraavgangene på grorudbanen.

GRORUDDALEN: Det var overraskende luftig i ekstravognene fra Vestli mot sentrum denne morgenen. Nesten samtlige passasjerer fikk sitteplass fram til Økern. Grete Jensen var en av passasjerene som satte pris på det nye tilbudet.

Ja, jeg hadde fått det med meg. Jeg syns dette er veldig bra. Ettersom jeg ikke har bil, ville jeg nok brukt t-banen like mye uansett. Men det er bra å slippe å vente, smiler hun.

Fra sju til sju

Vi er veldig gladre for å komme i gang. Nå slipper folk å tenke på rutetabellen, og vi håper de vil bli mer fornøyd, sier viseadministrerende direktør Helge Holtebekk i Oslo T-banedrift AS.

Holtebekk forsikrer at man har nødvendig personell på plass, men utfasingen av gamle vogner er forsinket. Det betyr at andre linjer må kjøre med gamle vogner en stund til.

Ekstraavgangene med tre nye MX-vogner går heretter fra klokka sju om morgenen til sju om kvelden i begge retninger. Byråd for samferdsel Peter N. Myhre fulgte selv den aller første avgangen fra Stortinget mot Vestli mandag morgen.

Dette måtte vi få på plass. Tilbudet har ikke vært tilstrekkelig, og det har hatt en avvisende effekt. Vi er helt sikre på at folk vil bruke tilbudet mer nå, sier han.

Enkelte har villet framstille deg som en miljøpropp. Er dette din søte hevn over kritikerne?

Det har jeg ikke tenkt så mye på. Men vi har hatt en kraftig vekst i t-banebruken de siste årene. Så det er ingen ubehagelig situasjon å være byråd nå, svarer Myhre.

Han understreker at dette er det første synlige tegnet på Oslopakke 3. I 2010 vil det også komme ekstraavganger på Furusetbanen.

Vi har store ambisjoner om at Oslopakke 3 skal øke t-banebruken med 66 prosent de neste tjue årene. Så vi har litt å stelle med, sier han.

Tar byråden selv t-banen?

Nei, vet du at jeg bor så klønete til. Men bussrute 66 går forbi meg, og den skal også utvides snart, sier han.

Flere utfordringer

Ekstraavgangene er fullfinansiert gjennom Oslopakke 3-pengene. Men t-banedirektør Øyvind Svendsen legger ikke skjul på at t-banedriften likevel står overfor store utfordringer.

Det er klart at vi alltid hadde ønska oss mer penger. Utfordringene nå er at en del utstyr er i ferd med å ende sitt livsløp, sier han.

Vil ekstraavgangene føre til ytterligere press på t-banenettet, slik at vi kan vente oss flere forsinkelser ?

Jo mer pålitelig utstyr vi har, jo mindre sannsynlig er forsinkelser. Vi trenger godt vedlikehold. Strømforsyningen og signalanlegget har behov for oppgraderinger. Men vi er veldig glade for Oslopakke 3-pengene, og håper de kan være en finansieringskilde også til dette, sier Svendsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere