RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endelig elbil for folket


I-MiEV er ganske smal, men Califonias guvernør Arnold Schwarzenegger fikk plass da han prøvekjørte en av i-MiEV-ene som Mitsubishi har lånt ut til Califonias myndigheter
I-MiEV er ganske smal, men Califonias guvernør Arnold Schwarzenegger fikk plass da han prøvekjørte en av i-MiEV-ene som Mitsubishi har lånt ut til Califonias myndigheter Foto: Foto: Øivind Skar
Den elektriske bilen kan stå foran et salgsmessig gjennombrudd i 2011.

De første elbilene med fire sitteplasser, og som tilfredsstiller dagens sikkerhets- og komfortkrav, kommer før jul. Først ut er japanske Mitsubishi i-MiEV, som yter 64 hk med 180 Nm i dragkraft.

Bilen kan kjøres i 150 kilometer før dem må lades, har en toppfart på 130 km/t og koster 239.900 kroner. Til sammenligning forlanger norske Think 244.000 kroner for sin toseter.

En 330 volt litiumion batteripakke under bilens gulv lades på syv timer, men kan hurtiglades til 80 prosent effekt på 30 minutter. Siden motoren befinner seg bak trekker bilen på bakhjulene.

To halvsøsken

Mitsubishi i-MiEV er langt på vei den samme bilen som Citroën C-Zero og Peugeot iOn.

Mitsubishi-prisen er da også identisk med den Citroën så langt har oppgitt, men

Mitsubishi gir bedre garantier (fem mot tre år for bilen og fem år/100.000 kilometer på batteri og elmotor mot fem år/50.000 kilometer hos Citroën). Dessuten er navigasjonssystem inkludert hos japanerne.

Ellers vil alle de tre variantene ha klimaanlegg, fjernbetjent sentrallås, servostyring, elvarme i førersetet, eldrevne vinduer og aluminiumsfelger.

Elbilen i-MiEV baseres i utgangspunktet på en helt vanlig småbil, som helt fra starten av var planlagt for to helt ulike energikilder.

Allerede for tre år siden kjørte vi bilen i Japan, og den har ikke endret seg vesentlig siden den gang.

Navarsete bak rattet

Siden har den vært på omfattende vintertesting i Norge, og daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete var blant de første til å kjøre bilen på ekkelt slapseføre i Oslos gater. Det gikk helt fint.

Med unntak av at den nærmest er lydløs, oppfører i-MiEV seg i trafikken som de fleste andre småbiler.

Bakhjulsdriften gir ekstra god svingradius, men stivt oppsett gjør at dårlig asfalt og trikkeskinner kjennes godt. Veioppførselen er ikke ulik Smart ForTwo.

i-MiEV kan dessuten kjøres i økomodus med redusert motoreffekt. Siden bilens størrelse og motoreffekt tilfredsstiller japanske krav til mikrobiler, kan den oppleves som noe smal.

Småbilkonkurrent

Biler av typen Toyota Yaris regnes som hovedkonkurrenten, også i forhold til totaløkonomi. Selv om i-MiEV koster betydelig mer å anskaffe, vil driftskostnadene ligge på en brøkdel med dagens norske avgiftsregime.

Batteriet er ment å vare bilens levetid, men Mitsubishi har ikke oppgitt hva de regner som normal levetid på en elektrisk bil.

– Det er viktig å ha klart for seg at elbilene er i en tidlig fase, og at det i årene framover kommer til å skje en rivende utvikling på batterikapasiteten, sier Magnus Brask Rustad, konsernsjef hos selskapet som tar i-MiEV til landet.

– Mitsubishi ser for seg en dobling til tredobling av batterikapasiteten de neste fem til ti årene,

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere