RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endelig penger til trailer-hvileplasser


NYSKAPNING: Statens Vegvesen har penger og vil være med på å finansiere både etablering og drift av en eller flere hvileplasser for trailersjåfører i Oslo, i følge Toril Presttun.
NYSKAPNING: Statens Vegvesen har penger og vil være med på å finansiere både etablering og drift av en eller flere hvileplasser for trailersjåfører i Oslo, i følge Toril Presttun.
Statens Vegvesen vil bidra med penger til den som kan tilby lastebilsjåfører toalett og parkering.

GRORUDDALEN: Lokalavisen har de siste ukene fokusert på problemene knyttet til hundrevis av trailersjåfører som hver natt parkerer på de underligste steder i Oslo og Akershus, fordi det ikke finnes et eneste regulert område til formålet.

Del på Facebook

Nå varsler Statens Vegvesen Region Øst at de vil ha på plass en løsning snarest. Og at de vil invitere sentrale aktører innen service og næringsliv til et møte i nær fremtid.

– Vi ønsker dialog med dem som kjenner transportbransjen i distriktet fra før, sier Toril Presttun i Statens Vegvesen.

– Vi har midler til både etablering og drift av en såkalt Truckstop. Altså en plass der trailersjåfører kan parkere for natten. Der de kan kjøpe mat, dusje, gå på toalettet og helst også tanke diesel og få service på bilen, sier Toril Presttun.

LES OGSÅ: – Som om vi ikke er mennesker

Hun tror aktører som allerede tilbyr tjenester til de veifarende er nærmest til å finne en løsning.

– Å tilby tilskudd til private for å stimulere til en kommersielt drevet truckstop, det er noe helt nytt i Norge, sier Toril Presttun. Hun håper det finnes en bensinstasjon, et bilverksted, en dekkleverandør, en restaurant eller en annen aktør som ser mulighet for å etablere en truckstop i Oslo eller i umiddelbar nærhet.

– Vi går ut med en åpen invitasjon til alle som er interessert i temaet. Også organisasjonene innenfor transportnæringen, sier Presttun.

Hun mener behovet er stort, og krever store løsninger. En truckstop bør ha plass til minst ti trailere.

– Her blir veien til mens vi går. Staten har aldri hatt gitt tilskudd til etablering og drift av private selskaper rettet mottrucksjåfører tidligere. Men det trengs. Jeg håper vi får til et kontaktmøte i løpet av få uker, og at vi kan få en rask beslutningsprosess, sier Toril Presttun. Som lover at arbeidsforholdene til sjåførene nå tas på fullt alvor.
 

LES MER OM TRUCKSTOP-SAKEN:

– Vil stenge Mariholtet for trailere

– Prøver å hjelpe trailersjåførene

Mener truckstop er et politisk ansvar

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere