RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endelig sykkelfeber


Terje Berg Nilsen står parat i sykkelbua nesten hver søndag for å hjelpe små og store med sykkelproblemer.
Terje Berg Nilsen står parat i sykkelbua nesten hver søndag for å hjelpe små og store med sykkelproblemer.
Steller du sykkelen din både pent og ofte, vil du bli dens bestevenn. Her får du noen tips til hvordan du kan gjøre din tohjulte kamerat klar for våren.

HOLMLIA: I sykkelbua til Åsbråten borettslag står Terje Berg Nilsen klar med pussefilla si, for å gi en innføring i hvordan man best skal ta vare på sykkelen sin. Han er en piperøykende trivelig kar, som er glad i å mekke og skru på sykkel. De fleste søndagene i sommerhalvåret stiller han seg til disposisjon for å hjelpe beboere i nærområdet med alt fra lapping av dekk, til skifting av bremseklosser. Han er også en racer på å tørke vekk skitt og å olje kjeder.

- Det er viktig å vedlikeholde sykkelen i blant, ikke bare en gang i året. Da holder' n seg lenger, sier mannen i bua. Selv har han tre sykler, men bruker dem ikke så mye nå for tiden.

Han anbefaler å gjøre sykkelen ren, før man tar en helsjekk og strammer løse deler.

Kjempe grisete sykkel?

Hvis sykkelen er skikkelig møkkete, kan du starte med en omgang "Bikeclean" på sprayflaske. Dette kan du la virke noen minutter før du går over med børste og vann. Bærer sykkelen din preg av gammel olje på kjedet, kan det være lurt å ta en runde med avfettingsmiddel før du vasker sykkelen. Bruk pensel eller lignende til å smøre kjede og drivverk.

- Avfetting må holdes unna kulelageret, fordi der kan det fort bli rust, sier sykkelmannen.

La middelet få gjøre nytten sin noen minutter, mens du for eksempel synger en liten vårtrall. Deretter kan du spyle over sykkelen, før du fortsetter med hovedrengjøringen.

Ren og pen

- Aller helst bør sykkelen vaskes hver gang den har blitt skitten, sier Berg Nilsen.

Han vet at det er få som gidder å gjøre det, så derfor råder han folk til å gå over med ei fille i ny og ne.

Vasking av sykkel er enklest å få til når den står i et sykkelstativ på bakken, slik at du kan vaske ovenfra og ned. Eventuelt kan du løse ut støttebeinet, eller sette den inntil en vegg.
- Husk å legge en fille eller litt avispapir under setet, så det ikke blir slitt, kommenterer Berg Nilsen.

Vaskingen kan gjøres med en fuktig klut, eller en myk svamp og lunkent vann, tilsatt med Zalo eller bilshampo, alt etter hvor skitten den er.

- Dypp svampen i vannet og start med styret og setet. Vær litt forsiktig med girsystemet og bremseklossene, så det ikke oversvømmes i fett fra Zalo, kommer det fra sykkelbua.

Man skal hele tiden jobbe seg nedover. Rammene er gjerne lett å feie over med svamp og klut. Et lite tips når det gjelder vasking av tannhjulet og bak girene, er å bruke en flaskebørste. Da kommer du lettere til. En oppvaskbørste duger også til både tannhjul og kjede. Fukt børsten og gå nøye gjennom hele kjedet. Skrubb frem og tilbake. Da får du vekk gørra.

- Når du skal vaske hjulet må du være litt forsiktig. Unngå mye vann på felgene, råder Berg Nilsen.

Det kan være lurt å bruke en myk børste eller bare en klut når du vasker innimellom eikene og navet (der eikene er festet). Til slutt kan du spyle over hele sykkelen med en hageslange. Obs: myk stråle. Har du ikke tilgang til en hageslange, kan du skylle over sykkelen med bøtter eller flasker med vann. Gjør det varsomt. Du skal ikke gi den et tsunamisjokk.

Grundig til verks

Nå som sykkelen er ren og pen er det dags for å sjekke status. Hva fungerer? Er det rust? Bør noen deler byttes ut?

- Gå gjennom sykkelen og sjekk alle deler. Er pedalene godt festet? Røsk litt tak i dem og sjekk, sier Berg Nilsen og demonstrerer ivrig.

Stram til det som strammes kan. En umbraconøkkel er kjekt å ha. Sjekk også luften i dekkene. De fleste sykler har som regel ganske paddeflate hjul etter å ha stått inne en lang vinter. En huskeregel når det gjelder luft er:

- Har du støtdempere på sykkelen, kan du ha mer luft enn om du ikke har det, sier stemmen inni bua.

Er sykkelen din fjærløs skal du med andre ord ikke pøse på med fullt trykk, men dekkene skal være ganske harde.

Bremser

Bremsevaierne skal derimot ikke være harde.

- Sjekk bremsene. Er det hardt å trykke dem inn? spør pipemannen og klemmer i vei.

Hvis bremsene er harde, burde man kjøpe ny vaier, helst en rustfri variant. De glir bedre og lever lengre. Han viser fram et skrekkeksemplar av en vaier. Den er både rustfri og slitt.

- Det er ikke farlig om bremsevaieren er litt slitt, men du kan stikke deg på dem.

Bremseklossene er det også en fordel å holde et øye med. På demonstrasjonssykkelen finner Berg Nilsen ut at det snart kan være lurt å bytte ut klossene.

- Se her. Den har bare en halv millimeter til å gå på, sier han og peker.

De er ganske slitt og kan snart være en trussel for felgen.

- Skift dem ut før de ødelegger!

Det er også lurt å sjekke at de faktisk sitter som de skal Bremseklossen skal sitte rett på felgen, ikke stikke litt ut til siden.

Den siste olje

Sykkelolje er en kjekk oppfinnelse. Noe av dens egenskaper er at den minsker friksjonen på bevegelige deler. Oljen smører godt og holder fuktighet borte i alle værforhold. Fuktighet kan jo fort bety rust hvis man ikke er forsiktig. Hvor ofte man burde olje sykkelen, avhenger av hvor mye man sykler.

- Hvis du bruker sykkelen hver dag, kan det være lurt å olje kjedet en gang i uka, sier Berg Nilsen.

Det finnes mange oljer på markedet, men det man burde huske på er å unngå de som inneholder white-spirit.

- Kjedet må være rent og tørt før du smører oljen utover. Det er best å la sykkelen henge, sånn at du kan trå sykkelen bakover mens du heller forsiktig med oljeflaska, sier han.

Vær nøye. Oljen skal også inn i de små rullene på kjedet. Du kan la oljen trekke inn en liten stund, før du tørker av. Er du ekstra pirkete, eller du ser det er behov, kan du gjøre prosessen om igjen.

- Du trenger ikke å olje inn tannhjulene, kommenteres det.

Oljing av gearene, både navkjedegearet (det bakerste) og krankkjedegearet, skal oljes like ofte som kjedet. Hvis man ikke oljer gearene slites sykkelen ut raskere. Nå som sykkelen skinner, deler sitter som de skal, og dekkene har passe med luft, er det på tide å tenke på utstyret. For du bruker vel hjelm?

- Hjelm er viktig, det må du bruke! kommer det strengt fra herr Berg Nilsen.

Bruk riktig størrelse på hjelmen, den skal sitte godt på hodet. Stroppene skal sitte rett under øret. Sykkelhansker er også en grei og rimelig investering. De gir bedre grep på styret, og ekstra beskyttelse ved fall. Med lås, hjelm, hansker og sunn fornuft, skulle du nå være klar for en hyggelig og frisk sykkeltur. Du forbrenner kalorier mens du har det gøy og du kommer deg effektivt fra a til å. Ikke minst er du veldig miljøvennlig.

Populært med sykkel

- Det er viktig å tilrettelegge for syklister, hvis det skal være viktig å leve miljøvennlig, sier May Bente Lie. Hun er med i beboerforeningen tilknyttet Åsbråten borettslag. For 12 år siden kom blant annet hun på ideen om å ha et lite sykkelverksted i nabolaget.

- Jeg kjente jo til Terje da, og lurte på om han kunne tenke seg å være med på å starte sykkelbua.

Terje Berg Nilsen likte tanken. Selv om han ikke var sykkelekspert, kunne han da i det minste lappe dekk og stramme vaiere. Etter hvert som tiden har gått, og stadig flere folk strømmer til den poulære bua, har han opparbeidet seg kunnskap nok til å hjelpe et helt borettslag. Er det noe han ikke kan, så finner han fort ut av det. - Dette er veldig populært. Ungene elsker Terje. De følger med og lærer seg også å hjelpe hverandre, forteller Lie. Hun oppfordrer andre borettslag til å få seg et lite sykkelverksted, det samme gjør sykkelfiksern selv.

- Jeg lurer på hvem som skal ta over etter meg, sier han.

Det er i hvert fall ikke mangel på utstyr i sykkelbua. Hjul, felger, skiftnøkler og muttere i tusenvis er sirlig plassert rundt omkring.

- Jeg henter deler fra andre sykler fra en carport vi har her like i nærheten. En-to ganger i måneden kan folk ta med seg gamle sykler de ikke lenger vil ha. Det er fint for meg, for da tar jeg delene, humrer han.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere