Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Engasjerende naturfag på Hallagerbakken

Ingeborg Rogevær Holmin (11) med superboblen er ikke sikker på om hun skal prøve naturfageksperimentet hjemme.
Ingeborg Rogevær Holmin (11) med superboblen er ikke sikker på om hun skal prøve naturfageksperimentet hjemme.
Ingeborg Rogevær Holmin (11) snurrer rundt i gymsalen og er med ett omgitt av en såpeboble. Det er ikke fysisk fostring, men naturfag som står på timeplanen.

Mekke Demirez (11) og Ibad Khan (11) synes såpeblandingen oppfører seg motstridig.

Jakob Hardal (11) i ett øyeblikks boblelykke.

HALLAGERBAKKEN: Fire elever står rundt et bord og blander lunkent vann, Zalo og glyserol i et kar. Med den rette blandingen skal de kunne fiske såpebobler opp av vannet. Alle fire prøver, men boblene bare sprekker, selv om konsentrasjonen er på topp.

Så skjønner Herman Poppe (11) det. Man må holde ringen vertikalt når man tar den opp av baljen og bevege ringen raskt i lufta.

De nydeligste bobler oppstår overalt i gymsalen, og "eksperimentsjef" Gjermund Strømman, som tar doktorgrad i kjemi og leser praktisk pedagogikk på Universitetet i Ås, må frem med moppen for å få vekk det verste av såpevannet som legger seg som en snublefelle over hele gymsalgulvet.

Samarbeid

I løpet av en skoledag var alle elever og lærere fra femte til sjuende trinn på Hallagerbakken skole innom tre naturfagtimer der lek og eksperimentering var viktigst.

Bak kateteret sto studenter fra Universitetet for miljø- og biovitenskap, som i tillegg til å ha ekspertise innen kjemi, fysikk og kjemi, også studerer pedagogikk.

Jeg opplever at alle elevene har noe å bidra med som er på grensen til genialt. Alle har spørsmål om noe. Vi forsøker å få alle elevene til å sette frem en teori, men den trenger ikke nødvendigvis være riktig, sier Knut Mathias Valsø.

Han er nyutdannet naturfaglærer og har vært på skolen et halvt år.

Jeg opplever at naturfag pirrer elevenes nysgjerrighet. Etter timene sitter jeg igjen med mange spørsmål jeg må fordype meg i, sier Valsø.

Dette gir elevene motivasjon for faget og lærerne trygghet til å prøve eksperimenter selv, sier rektor Merethe Mohn etterpå, og roser naturfaglærer Valsø for gjennomføringen av dagen.


Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!