RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ensidig forsvar av trikkeskinner

Hvorfor har vi denne diskusjonen? Jo, fordi Oslo Sporveier ønsker nye skinner for trikken sin. Men nye trikkeskinner må nødvendigvis ikke være det som folk flest ønsker seg når strøkgaten vår skal fornyes.

Det er med undring en i siste utgave av Lokalavisen leser om Svs ensidige forsvar av sine trikkedrømmer for Bogstadveien og Hegdehaugsveien. Liv Undem, nestleder i bydelsutvalget og representant for SV i Bydel Frogner, ønsker i avisen å flerdoble antall hodeplasser (maks 300 meter mellom hver) og samtidig øke hastigheten til trikken, og opp i alt dette så skal passasjertallet sterkt opp.

Uten å harselere må det være lov å si at vi ser for oss konturer av noen digre beist av noen trikker, som med få minutters mellomrom i vill fart raser gjennom gaten. Trikker som i rykk og napp med noen sekunders mellomrom, bråstopper og starter på alle de nye holdeplassene som SV mener skal komme både her og der.
Gamle, skranglete og støyende trikker, gjerne propp fulle av passasjerene som klamrer seg fast. Og de andre reisende? Jo de flakser ut og inn av trange trikkedører høyt over bakken som skadeskutte kråker med bæreposer og pakkenelliker som fyker omkring i vilden sky.
Hva med konsekvensene de eldre, de funksjonshemmede, småbarnsforelder med vogn, eller blinde med førerhund?
SV ser dessverre ikke ut til å ta hensyn til støyproblemer fra trikken og heller ikke den generelle trafikksikkerheten.

Det er trist at Undem, som er leder av planleggingsgruppen i Bydel Frogner, en liten gruppe som få kjenner til og ingen hører noe fra, ikke ønsker å deler sine erfaringer fra dette planleggingsarbeidet for utbedring av Bogstadveien og Hegdehaugsveien med oss beboere. Men det er mulig SV mener at 20.000 beboer og 17.000 sysselsatte på strekningen fra Majorstuen til Parkveien er mindre kompetente og ikke er mottagelig for løpende innformasjon om utviklingen rett utenfor sine dører, når det gjelder miljøforbedringer, fremkommeligheten, både for bil, trikk og fotgjengere, som er avgjørende elementer for strekningen og strøkets fremtid.

Det oppleves som en underlig form for dobbelkommunikasjon fra SVs side når de i avisen sier at de ønsker et tettere samarbeid og at nå må alle samarbeide om et felles mål om gaten. Samtidig oppfattes det som om SV ikke ønsker innsyn og eller ikke ønsker å meddele berørte beboere og andre om fremdriften i det de driver og planlegger. Det synes som om SV ensidig har definert det som skal være alles felles mål, og nærmest skal tvinge alle til slavisk å følge SVs mål i ett og alt. Noe som selvfølgelig er helt uakseptabelt for oss andre.

Derfor er det betryggende for alle som lever og arbeider her i vår kjære Bydel Frogner at bla Ap og FrP, som på målinger hver alene er tilnærmet tre ganger så store som SV, nå engasjerer seg sterkere for hva folk flest ønsker med sitt nærmiljø og åpent og fortløpende deler syndpunkter og erfaringer med oss andre til beste for folk flest. Flere og flere opplever at SV i alt for stor grad her er ensidig opptatt av trikk og atter trikk og ikke har tatt innover seg at for folk flest finnes det langt mer miljøvennlig og fremtidsrettet befordringsmiddel i T-banen. Det å innvestere hundrevis av trikkemillioner på strekningen for nærmest parallelt å kjøre trikken noen meter over taket på en moderne T-bane, virker lite gjennomtenkt.

SV sier videre at: " Gaten må ha biltrafikk, det er helt sikkert. Beboere, næringsliv og utrykkingstjeneste er avhengig av det." Vi er mange som ikke deler hele denne påstanden. Ved å frigjøre dagens trikketrasé vil en få mindre støy og på en helt annen måte også kunne tilfredstille ønskene fra beboere og næringslivet, samtidig som vi utvikler en sentralt beligende strøksgate til en fremtidsrettet idyll og en berikelse for alle som bor og ferdes her.

Mange mener at en mer gjennomtenkt og fremtidsrettet kollektivløsning med en ny Majorstuen T-banestasjon lokalisert under Valkyrie plass og Majorstukrysset med T-bane adkomster på hver side av Kirkeveien, på Valkyrie plass, i krysset Bogstadveien/Industrigata. Og en ny T-banestasjon i Homansbyen gjerne med T-baneadkomster i området ved krysset hvor Prof. Dahls gate, Bogstadveien/Hegdehaugsveien og Underhaugsveien møtes. Dette er langt mer å foretrekke som et alternativt miljøvennlig og fremtidsrettet kollektivtilbud enn det trikkemarerittet i Bogstadveien og Hegdehaugsveien SV ønsker. Alle vi titusener som nærmest har en T-bane i kjelleren, mangler bare noen T-baneadkomster med rulletrapper og heiser på tilrettelagte plasser til et av verdens mest moderne kollektivsystemer.

Moderne trikker er et utmerket befordringsmiddel der hvor det er egnet. Men ved å satse på T-banenettet fremfor trikk i Bogstadveien og Hegdehaugsveien får ti tusener av mennesker i området, også fra Bislett, et miljøvennlig, punktlig og sikket offentlig befordringsmiddel med nye, lyse, moderne T-banevogner, med flere avganger i minuttet bare noen få meter ned i bakken.

Ansvarlige politikere i Bydel Frogner bør be om en tenkepause og vurdere realistiske alternativer til trikk. De som satser på de beste løsninger for folk flest, blir vinnere.

Svein Danielsen
Leder, Majorstuen Vel

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere