RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Er Helseetaten i Oslo et supperåd?»

Ja vi bare spør etter følgende historie: 1. nyttårsdag i år ca klokken 0315 skulle vi hjem fra nyttårsfeiring og praiet en taxi som viste seg å være Kristiania Taxi og ikke Oslo Taxi som vi vanligvis bruker for TT-kjøring. Vi hadde fått melding fra Helse- og velferdsetaten at fra nyttår 2011 så var ordningen utvidet til å gjelde flere taxi selskaper for TT-kjøring. Sjåføren i den bilen vi kapret var ikke i stand til å få TT-kortet til å virke og følgelig var vi nødt til å betale full pris, ca kroner 650, og det er mange penger for en minstepensjonist.

Vi trodde det var sjåføren som var ukjent med systemet og sendte regningen til Kristiania Taxi som sendte den i retur da de påstod at deres selskap ikke ble koblet opp på TT-systemet før klokken 07 1. nyttårsdag.

Følgelig ble vi henvist til å sende regningen til Oslo kommune ved Helse- og velferdsetaten, da det var de som var ansvarlig for at de nye selskapene ble koblet til systemet. Regningen ble sendt den 10. januar og etter ca to uker purret vi på utbetaling av pengene.

Vi fikk omsider beskjed om at vi måtte henvende oss til bydelskontoret som administrerte ordningen i vår bydel, da det var de som skulle utbetale pengene. Følgelig leverte vi regningen til bydelskontoret som kunne opplyse om at det var Helse- og velferdsetaten i Oslo som skulle utbetale pengene og kravet ble da igjen sendt dit.

Etter utallige purringer fikk vi endelig kontakt med en person som kunne opplyse at vedkommende som skulle ordne med utbetalingen var sykemeldt, men pengene var nu sendt.

Hvor pengene er sendt vet ikke vi, men de er per dags dato ikke kommet inn på min konto.

Det er tydelig for oss at dersom en skal kreve penger fra Oslo kommune så skal en ha all verden av god tid og ubegrenset tålmodighet. En ringer det oppgitte nummer, men ingen svarer og etter en tid kommer det på et lydbånd som kan opplyse om at en kan sende e-post med adresse www osv.

Som TT-bruker i en alder over 80 så er en ikke på høyde med alle finesser innen datakommunikasjon. Det er direkte skammelig hvordan Oslo kommune har distansert seg fra kundene ved hjelp av de nye systemene muligens for å slippe direkte kontakt med brukerne.

Dersom en er så heldig å få et levende menneske på tråden og en spør etter en navngitt person så setter de over telefonen til det nummeret som ikke svarer og hvor det samme lydbåndet kommer på. Det virker som om de som sitter på sentralen ikke er oppdatert med hvem som er borte, syke, i møte eller av en annen grunn ikke er tilgjengelig.

Har virkelig ikke Oslo kommune etablert meldingsplikt for sine ansatte. Derfor er overskriften på sin plass, det er et supperåd. Jeg håper med dette at de som er ansvarlige tar tak i problemene og rydder opp i rotet, sånn skal vi ikke ha det.

Randi Maagerø
Hauketo

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere