*Nettavisen* Nyheter.

Ernst Billgren stiller ut

 

Galleri Erik Steen presenterer nye malerier av Ernst Billgren på selveste kvinnedagen 8. mars.

Dette er Billgrens fjerde separatutstilling i Oslo og hans første hos Galleri Steen..

Ingen begrensinger

Et møte med Billgrens kunst er et møte med en verden full av muligheter og ingen begrensninger.

Hans prosjekt har alltid vært å utvikle et kunstnerisk repertoar som kontinuerlig åpner opp for nye uttrykksformer.

For Billgren er dagens kunstliv i altfor stor grad preget av en holdning om at muligheter skal velges bort.

Billgrens strategi er det motsatte. Så gjør han da også en rekke ting som ikke innebærer tradisjonell jobbing på atelieret: Han lager møbler, smykker, foto, film, scenografi, performance, arkitektur og litteratur. Han har skrevet flere bøker og romaner. Han har laget TV-serie for SVT basert på en av sine romaner Kommittéen. Han jobber nå med en ny film som heter Historien om allt. Han har konstruert byen New Oxford i den virtuelle verdenen Entropia og bygger en virkelig landsby i Thailand på fastlandet nord for Phuket. Han jobber også med en ny glass-serie for en stor svensk glassprodusent.

Billgren tar alltid en ny utfordring hvis den er interessant og hans pågangsmot er grenseløst. Selv sier han enkelt: "Jag har så många bollar i luften att en mer eller mindre inte gör någon skillnad".

Dyr, interiører og landskap

Ernst Billgren har lenge utfordret rollen kunstneren skal spille i vår tid. Hans interesse og utforskning av kunsthistorie, folkekunst, kunsthåndtverk, kitsch og design tøyer grensene for hvilken funksjon kunsten skal ha i dag og hva den kan inneholde.

Til tross for et grensesprengende repertoar av uttrykk kan hans malerier likevel fremstå som klassiske eller i en eller annen forstand tradisjonelle.

Hans malerier har gjennom hele karrieren stort sett behandlet dyr, interiører og landskap. Dette er blant de mest brukte motivene i kunsthistorien. Billgrens prosjekt handler mer om å lage gode malerier i hans egen stil, fremfor stadig å utvikle nye billedspråk. For å sitere tittelen på et av hans verk: "Ständig förnyelse är stagnation".

Utstillingen hos oss fokuserer på malerier som ser ut til å være portretter av dyr: av grevling, ekorn, rev, hjort og dådyr. Altså velkjente dyr uten at de fleste av oss, i likhet med forstadsbarnet Billgren, har noe direkte forhold til dem.

Et portrett har som funksjon å få frem individuelle særtrekk, men også gjerne å forskjønne og idealisere utseendet til den som avbildes. Det ligger altså en selvmotsigelse i det å anvende portrett-teknikk på et anonymt dyr fra skogen.

Det forunderlige i disse bildene forsterkes av den tidskoloritt som dyrene er satt inn i.

Ernst Billgrens malerier er alltid fortellinger om noe som ligger forut for eller vil skje etter det som faktisk utspiller seg på flatene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.