RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ertaberta kikerta

For en gangs skyld noe positivt å melde om fra Midt-Østen!

De arabiske landene har mange fine matradisjoner som folk flest i Norge ikke kjenner til. Med unntak av kebab og pita har den kulinariske importen vært liten fra disse himmelstrøkene, og det er jo synd. Jeg leste en bok forleden "En dag for paprika" av Øyvind Hånes hvor hovedpersonen blir funnet som spedbarn i en veikant og senere finner ny redning i at han velger å bli kokk. Skildringene fra livet på kjøkkenet og hvordan han opplever smaker og følelsen av råvarene er veldig gode. Ikke minst var det interessant for meg som har så europeiske referanser til matlaging å lese om livet på en typisk Midt-Østen-restaurant.

Dette var riktignok et ordentlig stilig sted: Mer som en gourmetrestaurant enn ei kebabsjappe. Her gjaldt det samme hirearkiet som jeg er vant til og den samme strenge kontrollrutinen for råvarene (Vi nordmenn tror jo gjerne at det bare er i Vesten folk kan gjøre ting ordentlig, men slik er det heldigvis ikke). Dessverre har jeg ennå ikke funnet en tilsvarende restaurant her hjemme, men håper det dukker opp. For meg som kokk er det alltid spennende å lære nye smaker og teknikkker fra fremmede kulturer.

Fellesnevneren for mat fra denne regionen er at den er sunn. Kjøtt og fisk grilles, det brukes mye bønner, erter og linser, samt olivenoljer og andre sunne oljer, marinerte grønnsaker, korn og gryn. I utgangspunktet er maten enkel, men det finnes også her mer avanserte teknikker. Det som kanskje skremmer oss vekk, er krydringen. Heftige smaksforsterkere som cumin, hvitløk, chili, sumak og koriander er utbredt i Midt-Østen. Men her er det lett å gjøre maten mildere når du lager den selv.

Jeg har tatt for meg to spesialiteter denne uken:

* Hummus, som er en kremete puré laget av kikerter krydret med tahini som er sesampasta. Denne blir veldig mye brukt, enten som garnityr til middagen i stedet for vår kjære potet, eller som dip til grønnsaker eller brød.

* Falafel er en fritert ball laget av krydret favabønne eller kikertdeig. Den serveres ofte i pitabrød med salat og dressing.

Begge disse vegetarrettene er enkle, billige og næringsrike, med bra innhold av protein og jern. I min sammenslåtte oppskrift fungerer hummusen som en dip for den sprøstekte falafelen. Tilbehøret er grillede og marinerte grønnsaker.





Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere