RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Escobar på oksydert stål


Stiller ut: Emil Finnerud viser et stort spenn av uttrykksformer i utstillingen "Whatever Forever". 
foto: utlånt
Stiller ut: Emil Finnerud viser et stort spenn av uttrykksformer i utstillingen "Whatever Forever". foto: utlånt
Kunstner Emil Finnerud (25) fra Skøyen har inntatt veggene på Galleri Briskeby. Utstillingen har fått navnet "Whatever Forever".

BRISKEBY: Jeg ble ferdig i siste liten. Åpningen var klokken syv, og jeg var helt i mål klokken kvart over seks, sier Finnerud. Ustillingen "Whatever Forever" er kunstnerens første separatutstilling i Norge etter å ha bodd og tatt utdannelse i England de siste årene. I 2008 fullførte han sin BA i Fine Art ved London Metropolitan University.

Minimalismen

Med utstillingen "Whatever Forever" sies det at Finnerud utfordrer estetikkens kraft til å overdømme smaksnormer, moral og intellektuelle verdier. Han viser et stort spenn av uttrykksformer, fra silketrykk på oksiderte stålplater til veggmaleri med akrylmaling og lysstoffrør alt forankret i minimalismens ideer og estetikk.

Jeg har fått flere positive tilbakemeldinger etter utstillingsåpningen, men det er nok ikke alle som "catcher" hva det er jeg forsøker å formidle. Jeg tar ting ut av en kontekst og setter det inn i en ny, sier Finnerud.

Stum abstrakt form

I veggmaleriet "Whatever Forever" har Finnerud tatt utgangspunkt i et av nazi-Tysklands waffen SS-divisjons symboler som, paradoksalt nok, oppfordret til frihet og estetisk nytelse. Ut fra sitt eget konsept ønsker han her å løsrive seg fra historiske perspektiver. I stedet leker han med og vrir på symbolet slik det i bunn og grunn også eksisterer, som en stum abstrakt form. Slik ønsker Finnerud å utfordre estetikkens kraft til å overdømme våre smaksnormer, moral og intellektuelle overbevisninger.

Tragikomisk

Et annet eksempel er ståltriptikonet "Conception of Reality" som avdekker ansiktet til den legendariske kokainbaronen Pablo Escobar. Finnerud har tatt utgangspunkt i et fotografi av Escobar som i sin tid ble publisert av det colombianske politiet. Det fryktløse bildet ble spredt rundt i Colombia, som en etterlysning og advarsel da Escobar hadde rømt fra fengselet. Selve rømmingen bærer også i seg tragikomiske elementer, da kokainbaronen bare spaserte ut bakdøren fra fengselet, også kalt "Hotel Escobar", for å vandre uredd rundt i den lille byen uten den minste forandring på utseendet.

Denne kaotiske sammenblandingen av makt, død og korrupsjon har inspirert Finnerud til å utforske rommet mellom fiksjon og realisme.





Utstillingen står frem til 5. april.

Galleri Briskeby

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere