Estetisk terror på Fredssenteret

– Jeg er ikke interessert i å dekorere kapitalismens tempel, sier Kendell Geers om dagens såkalte kunstelite. FOTO: Erik Tangen

– Jeg er ikke interessert i å dekorere kapitalismens tempel, sier Kendell Geers om dagens såkalte kunstelite. FOTO: Erik Tangen

Den sørafrikanske kunstneren Kendell Geers har plantet ideologiske bomber på Nobels Fredssenter.

Klikk på bildet for å forstørre.

STORFINT BESØK: Jonas Gahr Støre og Dronning Sonja guides av kurator Gavin Jantjes. Foto: FOTO: Sara Johannessen

RÅDHUSPLASSEN: I går kveld åpnet utenriksminister Jonas Gahr Støre utstillingen "Mot og motstand" - en utstilling om Sør Afrikas frigjøringskamp, gjennom moderne sørafrikansk kunst, dokumentarfilmer og reportasjefotografier av de fire sørafrikanske fredsprisvinnerne.

sLAUGHTER

Vi møtte kunstneren Kendell Geers, ofte omtalt som den sør-afrikanske kunstens "enfant terrible", utenfor Nobels Fredssenter i forkant av åpningen.

Der står nemlig et av de to verkene Geers er representert med på utstillingen: På taket av boksen foran inngangspartiet har kunstneren montert opp ordet SLAUGHTER i rødt neonlys.

S'en lyser ikke - derav kan det både leses som slaughter og laughter.

– Verket er min respons etter angrepet på World Trade Center. Jeg ønsker å få betrakteren til å reflektere over grensegangene mellom kunst og politikk, og terrorisme og frigjøring, sier han.

Han trekker frem nettopp Alfred Nobel, som fant opp dynamitten, og Mikhail Kalashnikov som laget håndvåpenet med samme navn.

– Deres oppfinnelser har antakeligvis reddet like mange liv som de har ødelagt - den enes terrorist er gjerne den andres frigjører, sier Geers.

Det iboende motsetningsforholdet kan også overføres til verket - som består av et negativt og et positivt ladet ord.

Kunst kan forandre verden

Geers omtaler seg som en estetisk terrorist.

– Det må du forklare?

– En blir ikke født terrorist - terrorister oppstår som følge av politisk og kulturell ekskludering. Siden jeg mistet troen på politikken har jeg følt meg ekskludert fra det moderne samfunnet. Jeg betrakter kunsten min som ideologiske bomber, som eksploderer i hodet på de besøkende og forhåpentligvis endrer deres oppfatning av omgivelsene sine.

Geers var selv ett år i eksil som følge av apartheidregimet, og gjennom oppveksten ble han gjort kjent med at kritiske kunstnere ble fengslet og drept for sin kunst.

– Bare det viser at kunst kan være med å forandre samfunnet, sier han.



Om du lar deg påvirke av Geers' ideologiske bomber kan du finne ut ved å oppsøke Nobels Fredssenter innen 24. oktober .

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.