*Nettavisen* Nyheter.

Et halvt år med buss for bane på linje 4 i 2013

BERGKRYSTALLEN: Det blir buss for bane på strekningen Bergkrystallen-Ryen neste år, men dette er siste runde og resultatet blir et bedre tilbud, lover T-banen. Arbeidene innebærer fornyelse på alle stasjoner fra Bergkrystallen til Brattlikollen. Foto: Foto: Kristin Trosvik

Til neste år må T-banereisende finne seg i å bli busspassasjerer. Deretter loves bedre tider for brukere av linje 4.

Klikk på bildet for å forstørre.

MANGLERUD: Manglerud stasjon har allerede blitt fornyet. Nå står resten av stasjonene langs linje 4 for tur. Foto: Foto: Kristin Trosvik

T-BANENS LINJE 4: Det er strekningen fra Ryen og oppover til Bergkrystallen som skal tas i 2013.



– Når neste års arbeid er ferdig, er hele Lambertseterbanen oppgradert og modernisert, forteller Andreas Viseth i T-banen.

LES OGSÅ: Slutt på 4E-bussen fra oktober

Med andre ord er det siste gang i overskuelig fremtid at reisende med linje 4 må stålsette seg for en periode med buss for bane.

Vurderer delåpning

Arbeidene skal etter planen starte første halvdel av april 2013, og banen vil bli stengt fra Ryen til Bergkrystallen i en periode på fem-seks måneder. Det vil bli buss for bane i hele stengeperioden.

– Det vurderes muligheter for en delåpning av strekningen Ryen - Karlsrud etter tre måneder med anleggsdrift, men det er ikke avklart om dette er gjennomførbart ennå, sier Viseth.

Dette skal skje

Det er et omfattende arbeid som skal utføres. Dette er de foreløpige planene:

- Stasjonsfornying av stasjonene fra Brattlikollen og oppover til Bergkrystallen, med de krav til universell utforming det innebærer. Som lettere atkomst, bedre merking, skilting og ny plattformbelysning. Det vil også bli helt nye leskur.

- Fire nye sporvekslere mellom Karlsrud og Lambertseter

- Totalfornyelse av (underbygning, overbygning, banestrømforsyning) for strekningen 8650 til 11250 (Brattlikollen-Bergkrystallen)

- Betongrehabilitering av bruene over Sandstuveien og Raschsvei, samt to gangkulverter på strekningen. Tiltak vurderes på overgangsbru Lambertseter.

- Rehabilitering og sikring av tunnel (Munkelia)

– Dette er positivt

– Det er viktig for oss å presisere at dette er positivt. Brukerne av banen får tilbake en bane med moderne tog, på en ny bane, med tipp topp infrastruktur. Dette vil bidra til forbedret driftsstabilitet, redusert støy og forbedret atkomst for alle brukergrupper, til nye og moderne T-banestasjoner, sier Viseth og legger til:

– Det er klart at en lang periode med bussdrift i seg selv er negativt, men også helt nødvendig. Opprinnelig var det tenkt å gjøre dette over to somre, men nå blir det altså én, forlenget periode med buss for bane. Så skal vi forsøke å gjøre det vi kan for at busstilbudet blir så bra som mulig og at dette vil fungere smidig og med færrest mulig ulemper.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.