*Nettavisen* Nyheter.

Et liv på solsiden

Ukens testbiler er så trygge og komfortable at det burde være et folkekrav å få satt ned avgiftene på dem. BMW beholder fortsatt tronen, selv om Mercedes med sin nye C-klasse er nære ved å rappe den.

Hos både BMW og Mercedes snakker man stadig om at det kun finnes to premium bilmerker i verden: BMW og Mercedes. BMW tar seg av det sportslige og Mercedes det komfortable. Slik har de begge levd godt i årevis.

Har så en ny Mercedes C-klasse rokket ved dette bildet? Etter vår mening nei. Men så kommer Lexus og kiler seg inn som et forstyrrende element. Eller?

BMW

BMW er fortsatt kongen i den sportslige verden. Denne bilen kjører særs godt, balanserer sportslighet med komfort på en måte de fleste vil like, støyer minst, bremser best i test, har et førsteklasses førermiljø og en utmerket toliters motor med 150 hk. Snart oppgraders motoren til mer effekt og betydelig lavere utslipp. Selv med minst utvendig mål - den ser faktisk minst ut også - viser våre målinger at BMW-en har best innvendig plass og nesten like stort bagasjerom som Mercedes C-klasse.

Imidlertid er det først og fremst prisen som gjør BMW 320 til en vinner i denne testen. Bilen koster ikke mer enn en tilsvarende motorkraftig VW Passat.

Lexus

Bak Lexus står Toyota. Bilmerket har høstet stor applaus i USA, og er Amerikas mest solgte premium bilmerke. I Norge selges det fortsatt 20 Mercedes og 19 BMW personbiler for hver Lexus, ifølge tertiertall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Kun en forhandler så langt understreker eksklusiviteten.

Så i denne testen er det Lexus IS 250 som står for luksus. Gedigne skinnseter, enorm standardutstyrsliste, elegant på veien, moderne i formspråket, ryggekamera som standard og bygget for å vare evig.

Men dårlig sikt bakover, et litt trangere baksete, begrenset motorprogram og høy effekt på bensinmotoren gjør Lexus til en avgiftstaper - og derfor til testtaper i denne sammenheng.

Likevel er dette bilen som forener det beste fra BMW og Mercedes - hadde den bare kostet 100.000 kroner mindre.

Mercedes

Med ny C-klasse fjerde generasjon håper Mercedes på å appellerer til yngre kjøpere. Men det er tydelig at gamle C-klasseeiere fortsatt er målgruppen. Og de vil ha komfort. Her vinner C 180K suverent. At den ser ut som en krympet S-klasse trekker bare opp.

Så derfor framstår fortsatt C-klassen som en konservativ bil. Men bevares så lettkjørt og stilig. Etter at Mercedes har ryddet førerplassen for unødvendig kompliserte knotter og brytere trives vi godt bak rattet i et førersete med mange reguleringsmuligheter. C-klassens bagasjerom rommer dessuten mest.

I testen har Mercedes-motoren minst sylindervolum, men den biter godt fra seg og bidrar til å sementere inntrykket av Mercedes C-klasse mer som folke- enn luksusbil.

Vår mening om testbilene:


BMW Lexus Mercedes


320i IS 250 C 200 K

Førermiljø 9 8 9

Plass 7 5 6

Komfort 7 7 8

På veien 9 9 8

Ytelser og forbruk 7 6 8

Sikkerhet 10 10 10

Pris og utstyr 8 5 7

SUM (70) 57 50 56

.




Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.