*Nettavisen* Nyheter.

Et norsk parfymeeventyr

Geir Ness er kommet til Norge fra L.A. for å promotere parfymene sine, Geir og Laila, og hudpleieserien sin her hjemme. Foto: Foto: Line Rundmo

Bekkelagsgutten Geir Ness dro til USA med to tomme hender på 80-tallet. Nå er den suksessfulle parfymemakeren tilbake i Norge for å lansere parfymen sin.

Klikk på bildet for å forstørre.

Duft av Norge: Bekkelagsgutten dro til USA på 80-tallet og har gjort gigasuksess med parfymen sin.

OSLO: Tilfeldigheter, kreativitet, pågangsmot og hardt arbeid har vært oppskriften på Geir Ness sitt parfymeeventyr. På 80-tallet reiste han fra hjemstedet Bekkelaget til Los Angeles med to tomme hender, for å gå på film- og teaterskole.



– Det var dyrt å bo der, så jeg måtte få meg en jobb. Jeg hadde en venn som jobbet i parfymebransjen, forteller Ness.

Tilfeldighet

Sånn begynte eventyret. Han startet å jobbe i parfymeavdelingen på varemagasinet Nordström. Der skulle han spraye så mange som mulig med en type parfyme man ønsket å selge.

– Men jeg forsto ikke at man skulle spørre kundene først, og sprayet løs på alle som gikk forbi, humrer Ness.

Han fikk sparken ganske kjapt.

– Jeg tror ikke dette er noe for deg, sa sjefen til meg.

Men der tok hun feil.

Geir Ness fra Norge hadde fått en fot innenfor bransjen, og aktet ikke å gi seg med det første. Et møte med en hyggelig kunde, som lot seg fascinere av den eksotiske lysluggen med norsk aksent, skulle vise seg å bli banebrytende for hans suksess.

– Har dere ikke en parfyme som er typisk norsk? spurte kunden meg. Det ga meg ideen til Laila, forteller Ness.

Norsk inspirasjon

Gjennom jobben traff han en parfymemaker, som han startet et samarbeid med. De skulle lage en norsk parfyme!

Ness gikk i tenkeboksen og hentet fram gode dufter fra hukommelsen.

– Jeg hadde lyst til å ha en ren og frisk parfyme, som naturen i Norge, sier han.

Inspirasjonen hentet han fra de glade minnene fra barndommen. Blant annet var det lukten av lavendel, som minnet ham om hans mor Laila, som dannet grunnlaget for parfymen med samme navn. Etter fire års prøving og feiling, ble resultatet en duft som hinter om norske fjell og natur, med noter av urter og blomster som lavendel og vannmelon.

– Jeg ville ha Norge i en flaske, forklarer parfymekongen.

Det er ingen syntetiske ingredienser, kun naturlige oljer i de ulike duftene.

Liksomkjendis

Etter mye hardt arbeid fikk han lov til å teste parfymen sin i et eksklusivt varemagasin. Problemet var bare at han ikke hadde noen penger til promotering. Men Geir visste råd.

– Jeg gikk på garasjesalg og kjøpte en dress for fem dollar. Jeg la merke til en rød løper som lå der, og fikk med den på kjøpet. Så spurte jeg en fotografvenn om han kunne ta bilder av meg på den røde løperen. Fotografen var også blakk og hadde ikke en gang film i kameraet!, forteller Ness.

Alt for å late som han var en stor kjendis. Heldigvis hadde han portrettbilder fra filmskolen, som han brukte under PR-stuntet sitt. Det fungerte maksimalt. Folk strømmet til og han solgte ut alle 100 flaskene på en time. Flere satt seg på venteliste.

Kjendisenes favoritt

Selve gjennombruddet skulle bli hans møte med en kar, som desperat prøvde å få tak i parfymen.

– Kjæresten hans ville ha den, men den kunne ikke oppdrives noe sted. Han fortalte at han ville fri og at han trengte parfymen nå, forteller Ness.

Han syntes historien til den fremmede mannen var så fin, at han valgte å møte ham og gi ham en flaske. Lite ante nordmannen at dette var en av hovedprodusentene for Grammy Awards. Noen dager senere ble han nemlig oppringt av hans nye bekjentskap, som ville ha Laila parfymen i en gavebag. På den måten ble de store stjernene introdusert for duften hans. For noen av dem er Laila deres favoritt den dag i dag.

Navnet og signaturen på flaskene er like originalt som ingrediensene.

– Jeg ville oppkalle parfymen etter moren min. Hun har alltid vært viktig for meg, forteller han.

Hans mor Laila ble kjempeglad for dette og er storforbruker av parfymen.

I Norge

Geir har lenge hatt lyst til å lansere sine populære dufter over hele Norge, men hittil har han ikke hatt tid.

– I fjor hadde jeg over 320 reisedager. Jeg holdt foredrag om duft, om hvordan det er å reise over 300 dager i året og om å holde seg i form, sier Geir.

Men nå har Geir endelig satt av tid til å komme til Norge og lansere duftene sine i parfymerier over hele landet.

– Jeg har fått så utrolig mange spørsmål fra nordmenn om Laila og min herreduft Geir. Men jeg ville komme til Norge og bidra under lanseringen, og det er grunnen til at det har tatt tid å få til. Jeg ser utrolig frem til å vise Norge mine produkter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag