RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Et stadig bedre kollektivtilbud»


Kronikkforfatterne mener kollektivtilbudet i Oslo blir stadig bedre, og avviser kritikken rundt økte priser.
Kronikkforfatterne mener kollektivtilbudet i Oslo blir stadig bedre, og avviser kritikken rundt økte priser. Foto: ARKIVFOTO

I DittOslo 2. februar kunne vi lese at Hege Bjørnsdatter Braaten mener at man snart blir avhengig av bil i Oslo, fordi det ikke finnes noe fullgodt kollektivtilbud. Dette på bakgrunn av at billettprisene har blitt økt i tråd med konsumprisindeksen.



Hukommelsen er tydeligvis kort: det er fortsatt vesentlig billigere å kjøpe månedskort i dag enn for fem år siden. Venstre fikk den gang satt ned prisene etter harde forhandlinger med det forrige byrådet.

At bussene, trikkene og t-banene er fulle viser at tilbudet er så godt at mange vil benytte seg av det

I mellomtiden har tilbudet blitt mye bedre, med stadig flere avganger over et større område. Resultatet sees tydelig i statistikken. Fra 2008 til 2011 har andelen reiser som tas kollektiv økt betraktelig. For indre by er faktisk nesten 60 prosent av alle reiser kollektive, mens gange og sykkel også har betydelig andeler. Behovet for bil i sentrum er med andre ord minimalt.

LES OGSÅ: Trafikkaos i Oslo sentrum

Fortell oss din historie fra Oslo-rushet her!

At bussene, trikkene og t-banene er fulle viser at tilbudet er så godt at mange vil benytte seg av det. Allikevel er det problematisk at folk må stå tett i tett i rushtrafikken. Nå er Ruter i ferd med å skaffe flere t-banevogner så trengselen blir mindre, og etterhvert vil det komme helt nye trikker.

De fulleste busslinjene, nummer 21 og 54, skal dessuten snart få større busser så det blir mer plass. Utover 2012 vil dagens reisende oppleve stadig mindre trengsel, og det vil bli plass til at enda fler kan la bilen stå.

Prisen for å kjøpe billett ombord har gått opp mye de siste årene. Grunnen til dette er å unngå forsinkelsene som forårsakes av at bussen eller trikken må vente på at folk får kjøpt billetter. Færre forsinkelser bidrar til et bedre tilbud. Mindre kontanter om bord bidrar også til en tryggere hverdag for sjåførene.

Selv om utsalgsstedene ligger svært tett i sentrum er det fortsatt behov for flere billettautomater i resten av byen, så alle har reell mulighet til å kjøpe billett på forhånd. I løpet av 2012 vil det i følge Ruter bli mulig å kjøpe billett på mobilen, noe som bør løse problemet for de som i dag bruker enkeltbilletter.

Fortell oss din historie fra Oslo-rushet her!

Med Venstre i byråd ble det gitt 97 millioner mer til kollektivt enn det forrige byrådet foreslo i sitt budsjett. De 70 millionene det påstås at Ruter «mangler» er i forhold til det Ruter skulle ønske de fikk. Kvaliteten på tilbudet vil opprettholdes på minst det samme nivå som det har vært de siste årene.

Svartmaling av situasjonen i kollektivtrafikken bidrar kun til at nye reisende skremmes vekk, og vi får dermed økt bilbruk. Dette tjener ingen.

At mer penger til kollektivt hadde vært bra er åpenbart. Både lavere priser og flere avganger står på ønskelisten. Dessverre er Oslo blant fylkene i Norge som får desidert minst fra den rød-grønne regjeringen til samferdsel, på tross av at byen har noen av de største trafikkutfordringene.

Derfor må byrådet prioritere, og velger da å gi et så godt tilbud som mulig, mens månedskortprisen holdes lavere enn for få år siden.

 

Haakon Riekeles og Jarl W. Alnæs, Oslo Venstre

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere