Et varslet selvmord

MOR OG DATTER: Her har moren (Marit Østbye) akkurat fått servert nyheten om at datteren Janicke (Marika Enstad) vil ta sitt eget liv med pistolen hun har funnet fram fra kjøkkenskuffen. Teaterstykket «Natta, Mamma» byr på en to timers reise mot en ubønnhørlig slutt.

MOR OG DATTER: Her har moren (Marit Østbye) akkurat fått servert nyheten om at datteren Janicke (Marika Enstad) vil ta sitt eget liv med pistolen hun har funnet fram fra kjøkkenskuffen. Teaterstykket «Natta, Mamma» byr på en to timers reise mot en ubønnhørlig slutt. Foto: ALLE FOTO: LARS WEIMOTH

Teaterstykket «Natta, Mamma», griper om en dødsens alvorlig tematikk.

DET ENKLESTE ER PISTOL: Marika Enstads rollefigur, Janicke, har bestemt seg. Hun vil ikke mer. Livet er ikke til å holde ut.

TAR REGI: Regissør Jon Tombre i dialog med skuespillerne. Den siste uken før premièren kan innebære store endringer i enkelte sekvenser.

SENTRUM: – Selvmord er et tema vi vegrer oss for å snakke om. Det skyves vel gjerne vekk på mørke plasser, sier regissør Jon Tombre.

Håp og fortvilelse

Premièren på Centralteatret er 7. september. Da skal samspillet mellom skuespillerne Marika Enstad (datter) og Marit Østby sitre i en blanding av håp og fortvilelse, gjennom to samfulle timer på Centralteatrets scene

– «Et av de mest gripende og tankevekkende dramaer i nyere teaterhistorie», skrev New York Times da Marsha Normans teaterstykke ble vist fra scenen på 80-tallet. Norman vant den prestisjetunge Pulitzer-prisen i 1983 for forestillingen, og stykket er også filmatisert med Sissy Spacek og Anne Bancroft i rollene (‘night, Mother, 1986).

Del på Facebook

Vanskelig innsikt

– Det er et bevis for tekstens kvalitet og stykkets innsikt, sier teatersjef Catrine Telle, som kan fortelle at «Natta, Mamma» settes opp i samarbeid med Riksteateret, og dermed skal forestillingen også ut på den norske landeveien til høsten.

Skuespillerne jobber hardt med å finne den rette stemningen. Det rette spenningsnivået.

«Folk tar jo ikke bare livet av seg», sier min rollefigur, forteller Marit Østbye og legger til:

– Temaet treffer så nært, samtidig er det så langt unna vår fatteevne.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DET ENKLESTE ER PISTOL: Marika Enstads rollefigur, Janicke, har bestemt seg. Hun vil ikke mer. Livet er ikke til å holde ut. FOTO: Lars Weimoth

Fryktelig spennende

Marika Enstad spiller datteren, Janicke. Et havarert ekteskap, en sønn på full fart inn i en kriminell løpebane, og et ufrivillig samboerskap med sin mor, er noe av bakgrunnen for at hun ikke vil leve.

– Det er jo ikke mange som har denne samtalen, men Janicke forteller det likevel til moren. Hun har tenkt på det lenge, og det er klart det kommer brått på moren, sier Enstad.

– Jeg så faktisk stykket i New York i 1983, supplerer Marit Østbye.

– Det var fryktelig spennende. Man håper jo helt til selv håpet blir en umulighet.

TAR REGI: Regissør Jon Tombre i dialog med skuespillerne. Den siste uken før premièren kan innebære store endringer i enkelte sekvenser. FOTO: Lars Weimoth

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.