RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Etikkprofessor spør: – Hvem er du?


Guttorm Fløistad foran sitt publikum på Røa eldresenter. FOTO: ELISABETH C. WANG
Guttorm Fløistad foran sitt publikum på Røa eldresenter. FOTO: ELISABETH C. WANG
– Personlige relasjoner må være langsomme. Man må stanse opp. Lytte, sier Fløistad. Onsdag fikk han full oppmerksomhet på Røa eldresenter.

RØA: Tittelen på foredraget, “Kunsten å omgås hverandre”, hadde tydelig pirret interessen til seniorene på Røa. Midtveis i høstferien var møterommet nesten fullt allerede fem minutter før “avspark”.

– Ja, nå er jeg blant mine egne. Det er godt å være blant sine egne. Det gjelder for alle, åpner Fløistad til latter fra publikum.

– Jeg pleier ikke snakke mindre enn tre timer av gangen, ofte seks. Én time er sjelden nok til å omvende folk, smiler han.

– Gitt for lite

Fløistad var rask med å vise til Det Gamle- og Det Nye Testamentet som våre to visdomsskrifter. Og siterte fra Lukas’ evangelie “Det er ved å gi at man får”.

– Gir du lite, får du lite igjen. Gir du mye, får du mye igjen. Skilsmisseprosenten nærmer seg nå 50 prosent. Det er ikke tvil om at mange som går sin vei har gitt for lite. De har tappet den sosiale relasjonen uten å gi noe tilbake, sa Fløistad.

Disharmoni

Han grep så tak i en penn og listet opp de viktigste etiske budene. Blant dem respekt, likeverd, tilgivelse og rettferdighet.

– Man må tenke seg om daglig hvordan man oppfører seg mot andre. Hvordan blir ens egne handlinger mottatt?

Han fortsetter med visdom, tapperhet og måtehold.

– Måtehold, tenk om vi underviste i det. Måtehold er betingelsen for å holde kroppen i harmoni. Uten måtehold blir det disharmoni.

Kognetivt/normativt

To nye ord skives på tavlen. Kognetiv og normativ.

– Etikk må være mer enn kunnskap. Det må være adferd. Det er overgangen herfra til hit som er vanskelig, sier Fløistad og peker fra kognetivt til normativt på tavlen.

– Etikk må bestå av regler man handler etter.

Han undertrekte flere ganger i løpet av foredraget hvor viktig det er at barn og unge får sosial trening hjemme gjennom felles måltider, og i skolen.

– Hver skoledag skulle startet med fire ting. En sang, et dikt eller en historie, et dikt til og sist, men ikke minst et kvarters samtale om hvordan elevene har det og hva de synes om læreren. På den måte lærer man å forholde seg til hverandre, sa Fløistad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere