*Nettavisen* Nyheter.

Ett skritt av gangen

Ett år er gått og det har kommet stans forbudt-skilt og to nye bommer på Tonsenhagen skole. Neste uke skal 56 nye førsteklassinger ta fatt på skoleveien.

Tonsenhagen: Tonsenhagen skole har lenge vært plaget av trafikksituasjonen i området. Problemene er sammensatte og kompliserte. Den 25. april 2005 ble det avholdt møte og befaring angående mulige trafikkløsninger for å trygge skoleveien. Representanter fra Samferdselsetaten, Sporveisbussene, Bydel Bjerke, Stovner Politistasjon, Undervisningsbygg og Tonsenhagen skole var til stede.

Kaotisk og farlig

Trafikksituasjonen ble beskrevet som kaotisk og farlig for skolebarna.
Bussrundkjøringen er en stor utfordring, det er et knutepunkt for fire-fem busser rett utenfor atkomstområdet til skolen. Dessuten er det et stort problem at foreldrene må sette av barna ved skoleporten, påpeker den nye rektoren til Tonsenhagen skole, Nina Solbakken.
Siden i fjor har det kommet en bom som hindrer foreldre og andre å kjøre inn i skolegården, noe mange gjorde tidligere. Politibetjent Dag Eriksen fra Stovner politistasjon har på eget initiativ satt opp stans forbudt-skilter i Anna Rogstadsvei. Det gjør at foreldrene ikke kan kjøre inn veien ved siden av skolen. Dermed slipper skolen farlige situasjoner med biler halvveis på fortauet langs den smale veien.

30-sone Rødbergveien

Det er samtidig flere endringer på vei.
Fartsgrensen i Rødbergveien blir satt ned til 30 kilometer, og det kommer et mildt opphøyd gangfelt. Det gjenstår kun godkjenning fra Sporveien, men det skal gå greit, forteller Hilde Gundersen i Samferdselsetaten. Dessuten kommer det allerede søndag en bom ved idrettsplassen til skolen.
Idrettsplassen blir brukt hele dagen, men det er ikke avgrenset fra bilveien bak. Nå får vi en bom som i det minste forhindrer innkjøring, sier rektor Solbakken. Hun savner imidlertid et gjerde der i tillegg.
Det er behov for å sikre at barna ikke kan løpe rett ut i gata dersom en ball skulle trille av gårde. Slik det er nå er det ingen ting som stopper dem, fortsetter hun.
Det er realistisk at det vil komme i nærmeste fremtid. Undervisningsbygg er på banen og planleggingen er i gang.
Det er veldig gledelig. Et skritt i riktig retning, sier rektor.

Ingen tar ansvar

Det vil si at en del av punktene som ble vedtatt på møtet 25. april i fjor er enten gjennomført eller på planleggingsstadiet, dog ikke alt. Det største problemet er imidlertid at det mangler en helhetlig god plan for trafikkløsninger i området.
"Det er ingen etat/instans som påtar seg ansvaret for å få til en helhetlig god trafikkløsning i området skolen oppfordres til å bruke penger på en konsulent som kan komme med forslag. Forslag som da de ulike etater/ instanser saksbehandler. Fra skolens side oppleves dette frustrerende." Slik ble det konkludert under møtet og befaringen i fjor.
Det har vært mye fokus og argumentasjon for at tiltak ikke kan gjøres da det vil begrense flyten i biltrafikken, endre vedlikeholdet av veiene noe eller begrense bussens fremtidige mulige behov for å parkere. Hva med barnas sikkerhet, bør ikke den prioriteres høyere? kommenterte politibetjent Dag Eriksen til slutt i referatet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.