RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eyvind er førstemann på Nordpolen


GLEDER SEG: Eyvind Dahl er ansatt rektor ved den nye Nordpolen skole som skal stå ferdig til skolestart 2012. Han sier han vil se det enkelte barn.
GLEDER SEG: Eyvind Dahl er ansatt rektor ved den nye Nordpolen skole som skal stå ferdig til skolestart 2012. Han sier han vil se det enkelte barn. Foto: Foto: Marion Juliussen
Han synes selv det var drepende kjedelig å gå på skolen. Derfor er rektor på Nordpolen skole, Eyvind Dahl (55), opptatt av å motivere elevene med spennende skole.

NORDPOLEN: Rektoren som opprinnelig kommer fra Bergen, har bodd i Oslo siden han var 16. I en tid svært annerledes enn den vi lever i nå, selv om Oslo var like klassedelt den gangen som nå, som han sier.

Mor var lærer, far professor, og de flyttet til byen på grunn av fars jobb. Selv tror han det var nokså tilfeldig at han selv ble lærer; han var arbeidsløs etter militæret og satte seg på vikarlister på noen skoler. Og fikk et halvt års vikariat for en 7. klasse. Så var det gjort.

LES OGSÅ: Den nye skolen skal hete Nordpolen

Han som egentlig hadde tenkt å studere psykologi endte opp på Sagene Lærerhøgskole i stedet. Nå har han bodd i Bydel Sagene i 26 år, og jobbet som lærer og rektor i bydelen i mange av dem. Han har to voksne sønner som også ser ut til å bli lærere. Så man kan vel trygt konkludere med at den nye skolen vil få en rektor med en relevant faglig ballast i sekken. Tilfeldig eller ikke.

– Jeg har aldri angret på yrkesvalget. Skole og skoleutvikling er spennende, forteller han da dittOslo møter ham til en kaffe på restauranten som ligger på platået omtrent der det gamle serveringsstedet Nordpolen lå før i tiden.

– Det ser ut som du gleder deg?

– Ja! Men jeg er også ydmyk og tenker mye på hvordan dette skal bli. Det er så gøy; jeg stortrives for tida, jeg, smiler han.

– Hva tenker du om navnet Nordpolen på den nye skolen?

– Det er topp, sier Dahl, og ler.

– Det gir assosiasjoner til dristige folk som legger ut til ukjente steder i vær og vind, samtidig som det er viktig at dette navnet ble tatt opp igjen slik at historien i området blir bevart.

Stort anlegg

Skolen, tidligere Sandaker videregående, går nå gjennom en fullstendig rehabilitering og utbygging. Anlegget skal romme både barne- og ungdomsskole, en spesialavdeling og en barnehage.

1.–3. klassetrinn skal fylles opp til høsten med elever som sokner til Bjølsen, Sinsen og Lilleborg. Elvene får i disse dager et frivillig tilbud om å begynne på Nordpolen.

Deretter kommer elevene på ungdomstrinnet, men tidspunkt for dette er ikke klart. Til sammen skal den nye skolen ha 840 elever når alle er i hus.

Belastet bydel

Bydel Sagene har sine utfordringer. I følge bydelens politikere står det ikke så bra til med økonomien. Andelen av kommunale boliger, pasienter med rus- og psykiatriproblematikk, innvandrere og fattige er forholdsvis høy. Og befolkningstilveksten vil innebære at det blir stadig flere barn med spesielle behov, både pedagogiske og sosiale.

– Hva tenker du om det?

– Oslo får en enorm befolkningstilvekst. Men vi kan ikke bare bygge, vi må få på plass gode skoler, levende lokalmiljøer med møteplasser og gode fritidstilbud, ikke minst innenfor idretten som er en viktig arena for likeverd og integrering, sier Dahl, som også leder i Sagene Idrettsforening.

Han mener norsk skole har vært alt for mye preget av holdninger og hatt alt for lite ambisjoner og krav til kunnskap.

Drepende kjedelig skole

Dahl opplevde sin egen tid i grunnskolen som drepende kjedelig og mener det må gå an å lage en spennende skole hvor man motiverer elevene.

Det er slike tanker som er drivkraften i jobben.

– Man må se hele barnet tydelig og opplæringen må tilpasses den enkeltes behov.

Det er mye å tenke på når man jobber i skolen, mener Dahl. I tillegg til den enkeltes behov skal det også sørges for trivsel og trygghet for alle.

– Jeg er åpen for nytenkning på alle områder, men vi må ha fokus på hva som er viktigst. En skole som setter i gang mange forskjellige prosjekter på flere felt samtidig blir aldri en god skole.

– Og hva blir den største utfordringen for deg?

– Akkurat nå er det å gjøre så gode forberedelser og planlegging som mulig før skolen åpner i august 2012, sier han og legger til at det skal satses på kvalitet.

– Vi skal bruke den flotte nye skolen og ressursene våre på en best mulig måte og skape trivsel og trygghet.

I tida fremover skal det ansettes rundt 110 personer til den nye skolen. Foreløpig er det bare rektoren som er ansatt, den assisterende rektorstillingen er nå utlyst.

– Hva vil du se etter?

– Gode, tydelige klasseledere med gode faglige kvalifikasjoner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere