RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få med minoritets-bakgrunn


- Alle må bli møtt på en ordentlig måte, sier rektor Siri E. Mohr. Foto: Ida Schmidt Nygaard
- Alle må bli møtt på en ordentlig måte, sier rektor Siri E. Mohr. Foto: Ida Schmidt Nygaard
Rektor Siri E. Mohr ved Grindbakken skole tror ikke elevene lider under å være en homogen gruppe.

Grindbakken: Ifølge tall fra Utdanningsetaten har 48 av 130 grunnskoler i Oslo et flertall elever med minoritetsbakgrunn, skriver Aftenposten. For noen av skolene i Oslo øst er andelen svært høy. På Mortensrud skole har 97 prosent av elevene ikke-etnisk norsk bakgrunn. På Vahl og Tøyen skoler er andelen 96 prosent.

Få minoritetsspråklige i vest

I bydel Vestre Aker er andelen av elevene ved grunnskolen med minoritetsbakgrunn langt lavere. Sørkedalen, Bogstad og Grindbakken skoler er tre av skolene i byen med lavest prosent minoritetsspråklige elever. Ifølge Aftenposten har Sørkedalen to prosent minoritetsspråklige elever og Bogstad og Grindbakken skoler fem prosent.

23 land i skolegården

Av de rundt 465 elevene ved Grindbakken har 40 elever en eller to foreldre som snakker et annet språk.
- Listen viser at Grindbakken har fem prosent minoritetsspråklige elever, men det riktige tallet er åtte prosent. Dette er både de elevene som har en forelder med et annet språk og de med begge. Foreldrene kan være fra Sverige, Danmark, Pakistan, Spania eller Australia. Vi har rundt 23 forskjellige land representert ved vår skole, forteller rektor Siri E. Mohr.
Mohr tror ikke det er mangel på mangfold ved Grindbakken til tross for lav prosent minoritetsspråklige elever.
- I en klasse på 25 elever vil mangfoldet være ganske stort uansett .
- Elevene her møter jo ikke et tverrsnitt av byens befolkning i sin skolehverdag. Om dette er positivt eller negativt kan ikke jeg ta stilling til. Utfordringen uavhengig av hvilken skole vi snakker om er at alle elever skal bli møtt på en ordentlig måte uansett hvor de kommer fra, sier Mohr.
Rektoren tror ikke på leder av Ressurssenteret for pakistanske barn, Aslam Ahsans forslag om å busse minoritetselever til skoler hvor flertallet av elevene er etnisk norske.
- Uavhengig av etnisk tilhørighet tror jeg de fleste barn vil ha det best ved å gå på en skole i nærmiljøet sitt.
Hun mener barna har godt av å være del av et miljø de kan identifisere seg med, hvor de har sine venner og lokal tilhørighet.
- Fritiden er også en stor del av Grindbakken skole. Vi har foreldre som engasjerer seg i etter-skolen-aktiviteter og vennegrupper. Skal man busse elever fra andre steder av byen til en skole et helt annet sted, gjør man det vanskelig for de elevene å kunne delta på dette. Ikke minst er det en lite hensiktsmessig bruk av tid når det gjelder transport. Jeg mener i utgangspunktet at alt er et forsøk verdt, men dette virker veldig kunstig på meg selv om tanken er god. Da mener jeg heller det er bosettingen man må gjøre noe med.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere