RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Olav Wilberg oppfordrer folk til å være oppmerksomme på fakturaene fra Fjellinjen. Dersom denne fakturaen skyldes systemfeil, er jeg sikkert ikke alene, sier han.
Olav Wilberg oppfordrer folk til å være oppmerksomme på fakturaene fra Fjellinjen. Dersom denne fakturaen skyldes systemfeil, er jeg sikkert ikke alene, sier han.

Fakturert for passering før bilen var registrert

Olav Wilberg fra Stovner nekter å betale fakturaen fra Fjellinjen på 40 kroner.

STOVNER: Den 26. juli i fjor fikk Olav Wilberg registrert sin splitter nye bil. Derfor var overraskelsen stor da han senere fikk tilsendt en faktura fra Fjellinjen.

Ifølge fakturaen skal bilen ha passert bomringen på E6 i Moss den 20. juli, altså seks dager før bilen første gang ble registrert. Til alt overmål skal bilen ha passert to ganger på nøyaktig samme dato og klokkeslett.

Det blir vel litt vanskelig å få snudd på sekundet, og når bilen ikke engang var registrert på det tidspunktet, så trodde jeg det ville være en enkel sak, sier han.

Det var det imidlertid ikke. Til tross for at Wilberg sendte klagebrev med vedlegg fra Statens vegvesen som dokumenterte at bilen ikke var registrert, ga ikke Fjellinjen etter.

De holdt fremdeles fast på opplysningene de hadde fått fra Østfold Bompengeselskap AS, og svarte med ny faktura pålydende 40 kroner.

Prinsippsak

Jeg kommer ikke til å betale de kronene under noen omstendigheter. Det er prinsippet og ikke summen jeg er opptatt av, sier han.

Wilberg mener systemfeil må være den naturligste forklaringen. I så tilfelle kan det være mange som opplever det samme, men som velger å betale for å få saken ut av verden.

Jeg har også snakket med politiet, og de opplyste at det er mange falske skilter i omløp. Men det forklarer ikke at jeg ble fakturert dobbelt beløp for samme tidspunkt, sier han.

Kan ikke ha lest klagen

Wilberg tror ikke Fjellinjen kan ha lest klagen hans.

Jeg lar ikke sånne ting gå inn på meg, men jeg syns de dummer seg ut. Dette må være pinlig for dem. Dersom de bevisst tjener penger på dette, vil jeg kalle det kjeltringstreker. Men i mitt tilfelle blir det vel litt for opplagt. Her har de nok vært spesielt uheldige. De kan ikke ha lest klagen før de sendte ny faktura, mener han.
Wilberg har bedt Fjellinjen fremlegge dokumentasjon som viser bilen som har passert med hans skilter, uten at det er etterkommet.

Jeg skulle gjerne sett bilder av dette. Kanskje er det en bil med falske skilter som har kjørt gjennom. Jeg vil uansett oppfordre vegdirektoratet om å skjerpe inn kontrollen med selskapet. Det er ikke riktig at de skal tjene penger på dette, sier han.

Til tross for gjentatte henvendelser både før og etter påske, har det ikke lyktes Lokalavisen Groruddalen å komme i kontakt med rette vedkommende i Fjellinjen for kommentar til saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere