RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Familie-elbil til 330.000 kr


FAMILIEMORO: 0-100 km/t på 5,6 sekunder, solid rekkevidde og hyggelig pris nesten for godt til å være sant.
FAMILIEMORO: 0-100 km/t på 5,6 sekunder, solid rekkevidde og hyggelig pris nesten for godt til å være sant.
Tesla Modell S skal greie 480 kilometer før batteriene trenger lading. Og den skal ikke koste mer enn 330.000 kroner.

Etter å ha brukt Lotus som basis for den første elbilen, kommer Tesla mot slutten av 2011 (2012 i Norge) med Modell S, en sportslig og Jaguar-liknende firedørs kombi med inntil syv (5 + 2) sitteplasser.

Men best av alt så skal ikke Modelll S koste mer enn 49.900 dollar eller 330.000 norske kroner. Modell S skal kunne kjøre hele 480 kilometer (300 miles) med den største batteripakke før batteriene trenger lading.

Batteripakken hurtiglades ifølge produsenten på 45 minutter.

0-100 km/t på 5,6 sek

Plug-in hybride Fiske Karma havner på nesten det dobbelte i pris.

Ifølge Tesla kan man med Modell S kjøre fra New York til Los Angeles på samme tid som med en bensinbil om man lader under måltidene! Hvis dette stemmer, har elbilen allerede gjort plug-in hybridene overflødige.

Som alle andre elektriske biler akselererer Tesla Modell S som en ekte sportsbil, fordi elmotorer alltid drar maksimalt fra stillestående.

Derfor går 0 100 km/t unna på 5,6 sekunder og toppfarten oppgis til 200 km/t. Om ønskelig kan bilen utstyres med firehjulsdrift.

Full fest

Modell S planlegges satt i begrenset produksjon i 2011, før fullskala produksjon tar til året etter. Interesserte kan sette seg på venteliste allerede nå.

Dersom Tesla makter å levere en bil som antydet til nevnte pris og oppgitte ytelser, kan importøren i Bergen bare begynne å ordne køen av kunder i Norge. Dette blir julekveld og 17. mai på en gang!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere