*Nettavisen* Nyheter.

Får ikke hjemmebesøk

Lille Aurora (6 mnd) har det fint til tross for manglende helsesøsterbesøk, men mamma Siv-Camilla Strøm er alt annet enn imponert over tilbudet fra bydelen.

Siv-Camilla Strøm er frustrert over at Bydel Bjerke ikke lenger tilbyr besøk fra helsesøster.

ÅRVOLL: I mars ble Bjerke bydelsutvalg orientert om situasjonen etter ønske fra Arbeiderpartiets Steinar Arnesen.

Politikerne ble da beroliget med at tjenesten ble drevet med tilfredsstillende forsvarlighet. Det til tross for at bare 14,6 prosent av de nyfødte i bydelen fikk hjemmebesøk i fjor, mot et landsgjennomsnitt på 76,5 prosent.

LES OGSÅ: Bydelen må spare

I 2006 fikk 75 prosent av de nyfødte i Bydel Bjerke hjemmebesøk.

Hadde ikke ressurser

Siv-Camilla Strøm fra Årvoll har en liten datter på seks måneder, og syns situasjonen er provoserende.

- Det er ikke riktig at det går helt fint. Bydelen har en tjeneste som ikke fungerer. Det går på halv tolv, sier Strøm.

Selv følte hun behov for hjemmebesøk fra helsesøster etter at hun fikk datteren Aurora i desember.

- Jeg ringte og spurte om hjemmebesøk, men fikk beskjed om at de ikke hadde ressurser til å komme. I stedet kunne jeg komme bort på helsestasjonen. Det blir ikke det samme, sier hun.

Strøm mener det er av stor betydning at helsesøster kommer på hjemmebesøk.

- Jeg trengte hjelp med amminga, og man blir gjerne usikker når man ikke får det til. Da er det fint å kunne være litt trygg i egne omgivelser. Det er ikke så gøy å dra ned på helsestasjonen og blotte puppene, hvor det også er menn til stede, sier hun.

Dårlig tilgjengelighet

Strøm forteller at det også var vanskelig å komme inn i barselgruppe med andre mødre.

- Man starter i barselgruppe da babyen er seks uker. Men jeg måtte ringe mange ganger før jeg til slutt fikk barselgruppe etter over to måneder. Det syns jeg er dårlig av bydelen. Man ønsker jo å dele erfaringer med andre i samme situasjon. Nå har vi hatt tre møter i barselgruppa, og det har vært hyggelig, sier Strøm.

LES OGSÅ: Forsvarlig enn så lenge

Hun har heller ikke opplevd det som enkelt å komme gjennom på helsestasjonen.

- Det er vanskelig å komme gjennom, og lang ventetid for å få en avtale. Telefonsystemet fungerer heller ikke. Helsesøster har ikke lenger egen telefon, men må ringe tilbake fra en annen telefon, sier Strøm.

Lang ventetid

Derfor har hun flere ganger måttet ta kontakt med Akershus universitetssykehus i stedet for helsesøster.

- Det er vanskelig å få svar på ting. Aurora har hatt en del vondt i magen, og det er mye man trenger svar på når man har baby første gang. Det er irriterende at tjenesten ikke fungerer, sier Strøm.

Helsesøster har så lang ventetid at femmånederskontrollen til Aurora ikke blir gjennomført før hun er seks måneder.

- Man skal bli ivaretatt på helsestasjonen. Tenk på de som sliter mer enn andre, og som har mer behov. Og hva med de som får fødselsdepresjon? De orker ikke å ringe så mange ganger som jeg har gjort, sier Strøm.

Strøm understreker at hun ikke retter kritikken mot helsesøster eller andre som jobber i bydelens helsetjeneste.

- De gjør sikkert så godt de kan, sier hun.

I stedet ber hun politikerne ta hensyn i sine prioriteringer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.