*Nettavisen* Nyheter.

Fartshump i fare

Den ønskede fartshumpen i Kampheimveien står i fare for å ikke bli anlagt, ettersom målinger viser at bilistene ikke kjører fortere etter veiutvidelsen.

OPPSAL: Beboere i den delen av Kampheimveien som ligger like nedenfor Bjartveien har bedt Oslo kommune om å få en fartshump, etter at strekningen i fjor høst ble rettet ut og gjort bredere. Kommunen påla en utbygger å gjøre veiarbeidet i trafikksikkerhetens navn, mens naboene mener dette tvertimot gjør veien farligere. De frykter for alle barna som har Kampheimveien som sin daglige skolevei.
Beboerne fikk først beskjed om at behovet for en fartshump ikke kunne bli vurdert før om to-tre år, og sendte derfor brev til samferdselsbyråd Peter N. Myhre der de ba om hans hjelp. De gikk også ut i Nordstrands Blad for å få fortgang i saken.
Etter brevet til Myhre og oppslaget i Nordstrands Blad kom Samferdselsetaten raskt på banen, og det ble bestemt at det skulle foretas fartsmålinger. Nå er vi veldig spente på resultatene, sier Knut Elgsaas på vegne av naboene.
En telefon til ingeniør Hilde Gundersen i Samferdselsetaten gir oss svaret.
Vi har foretatt fartsmålinger og resultatene viser at farten i veien er ganske lav.
Vi har tenkt til å ta nye målinger når snøen er borte og se om farten er like lav, da. Selv om det var relativt bra føreforhold da vi gjennomførte målingene, kan farten likevel være noe høyere når det er bart på bakken, sier Gundersen.
Samferdselsetaten vurderer behovet for fartshumper i forhold til Vegdirektoratets kriterier om at dette bør anlegges dersom 15% av målt fart overstiger fartsgrensen med mer enn fem kilometer i timen.
Den målingen vi foretok viste at dette ikke er tilfelle i Kampheimveien. Farten var stort sett under 30 kilometer i timen, som er fartsgrensen.
Hvis den neste målingen viser det samme, er det ingen vits i å anlegge fartshumper, kommenterer Samferdselsetatens ingeniør.
Dersom de nye fartsmålingene derimot viser at folk kjører for fort, vil forslag om fartshumper bli sendt ut på høring til bydelen, politiet og fellesutvalget for utrykningskjøretøyer. Deretter vil den bli fremmet for byrådsavdeling for miljø og samferdsel for eventuelt vedtak.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.