*Nettavisen* Nyheter.

Feil dekktrykk kan koste deg dyrt

Å sjekke luften i dekkene tar bare sekunder, mener Anders Reinholdt. Husk også reservehjulet. Foto: Foto: Øivind Skar

Ikke sjekket lufttrykket på en stund? Det kan koste deg dyrt.

– Det er luften som gir liv til dekkene, sier Frode Abrahamsen, produktekspert hos Michelin - verdens største dekkprodusent.

Uten rett lufttrykk oppfører ikke bilen seg som den skal på veien. Det kan bli farlig, særlig i kritiske situasjoner.

Feil lufttrykk gir i tillegg flere ulemper.

– Reduseres lufttrykket med 20 prosent, øker rullemotstanden med 7,5 prosent. Det gir betydelig økt forbruk og større utslipp av CO2. I tillegg reduseres dekkenes levetid. 23 prosent lavere lufttrykk enn det normale forkorter levetiden med hele 25 prosent, forteller Abrahamsen.

Sjekk på kalde dekk

Hva som er riktig dekktrykk varierer litt fra bil til bil. Det står alltid i bilens instruksjonsbok, på innsiden av tanklokket eller i en av bilens dørstolper.

Normalt er det slett ikke vanskelig å finne ut av.

Dekktrykket skal helst sjekkes en gang i måneden. Og ikke glem reservehjulet.

– Trykket skal måles i kalde dekk. Dekkene er kalde så lenge de har rullet mindre enn tre kilometer. Er dekkene varme må man kompensere litt for at luften utvider seg, sier Abrahamsen.

– Er det veldig kaldt må det kompenseres for at luften trekker seg sammen.

For lite luft

Abrahamsen er i ferd med å snakke seg varm der han står i selskapets ambulerende dekksenter, og skuer ut over en parkeringsplass som sakte fylles med biler.

Han vet allerede at mange av dem som nettopp har satt fra seg bilen ikke følger godt nok med på hvor mye luft de har i hjulene.

En undersøkelse foretatt for en tid tilbake, viste at mer enn halvparten av de målte bilene hadde for lite luft i ett eller flere av hjulene.

34 prosent av dem kjørte med så lite luft at det grenset til farlig. Ni prosent kjørte med meget farlig lufttrykk.

Resultatet er dessverre ikke enestående. Utallige undersøkelser Michelin har gjort opp gjennom årene viser at tallene er representative.

Skummel høst

Også for høyt lufttrykk endrer bilens egenskaper, ved at kontaktflaten mot underlaget reduseres. Dessuten slites dekkene unormalt mye midt på.

Kalenderen og utetemperaturen viser at vi allerede er godt inne i høsten. Høstløvet legger seg, og veibanen blir sleip.

Abrahamsen tenker oppgitt på de mange som benytter høsten til å kjøre ut siste rest av sommerdekkene.

– Ikke gjør det. De lovbestemte 1,6 millimeter er etter vår mening ikke tilstrekkelig for sikker kjøring fram mot vinteren

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.