*Nettavisen* Nyheter.

Feirer 100 år på hjul

Knut Olsen på Manglerud er hekta på Ford. En av hans kjære fyller 100 år den 21. mars. Det er ikke hver dag en bil blir 100 år gammel, så det må feires.

MANGLERUD: – Det blir vel litt bløtkake og en skvett olje i garasjen, forteller Knut om planene for bursdagsfeiringen av hans høyt elskede bil. Han kjøpte 1910-modellen av en mann på Nordstrand for 30 år siden.

– Den var en av de første T-Fordene som ble produsert i hele verden. Den var litt som en perle, vanskelig å få tak i, men utrolig fin, sier Knut smilende.

Han har en opplevelse med bilen som han husker spesielt godt. – Mekanikeren Øyvind Løen og jeg var invitert til et slott i syd-Sverige, nærmere bestemt Skåne. Der møtte vi likesinnede som kom med messingbilene sine fra hele Europa og USA. Vi kjørte rundt der en uke, og det var en veldig spesiell opplevelse, forteller han.

Eier 11 Forder

Da han kjøpte 1910-modellen hadde han fra før 23 biler, men én etter én har de blitt solgt for å finansiere hobbyen hans. I dag har han i alt 11 Forder som er produsert før 1935. 1910-modellen kjøpte han i god stand, den har aldri vært restaurert, men bare blitt holdt ved like.

– Den har kun hatt 2 motoroverhalinger på disse 100 årene. Den går som bare det og har en toppfart på 60–70 km/t på flat mark. Den har 4 sylindere, 20 hestekrefter, bruker 1 liter bensin på mila og har manuelle vindusviskere, utdyper Knut.

Ikke alle Fordene han har kjøpt har vært i så god stand, de fleste har trengt en hel del restaurering, mens noen bare har vært løse deler.

– Det er kjempegøy å sette sammen en T-Ford. Det er vanskelig, krever mye tid og tålmodighet, men det er verdt det. Den lykkefølelsen man får underveis, når lysene virker, motoren går og til sutt når hele bilen står ferdig er helt fantastisk, forklarer Knut begeistret.

Det er som parfyme

Interessen for veteranbiler startet da han var 10 år gammel.

– Jeg var ute og syklet på landet, og plutselig kjente jeg en spesiell lukt fra en gård jeg passerte. Jeg syklet inn på denne gården og snek meg inn på låven, hvor denne herlige lukten kom fra, uten at bonden merket det. Det luktet så godt. Gammelt skinn, mugg og olje. Det blandet sammen er som parfyme for oss som driver med gamle ting. Fra den dagen var jeg solgt, kunngjør Knut. Hans første T-Ford kjøpte han som 17 åring, men den er ennå ikke kjørbar.

– Det var en 1923-modell som var murt inne i en kjeller, så jeg måtte demontere hele bilen for å få den ut. Den er fremdeles i deler den dag i dag.

Knut har planer om å bygge den ferdig, men som han sier:

– Det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i delene til de gamle bilene. Så jeg prioriterer heller å få tak i de delene jeg mangler til de andre bilene først, for delene til 1923-modellen har jeg jo.

Satte verden på hjul

– Jeg må bare fortelle at det var jo Henry Ford som først begynte å produsere biler på samlebånd. Og i november 1922 da produksjonen var på sitt høyeste kom det en ny bil ut av fabrikken hvert 6 sekund. Det er noe fabrikkene i dag bare kan drømme om, avslutter Knut Olsen. Og viser oss hvordan han tenner lyktene på 100-åringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.