Fikk arbeid via Ringer i Vannet

NY START: Agron Sulejmani og Morten Caspersen kom seg ut i arbeid igjen via NHOs prosjekt Ringer i Vannet. Det ga dem muligheten til å vise seg fram for nye arbeidsgivere.FOTO: TRINE DAHL-JOHANSEN

NY START: Agron Sulejmani og Morten Caspersen kom seg ut i arbeid igjen via NHOs prosjekt Ringer i Vannet. Det ga dem muligheten til å vise seg fram for nye arbeidsgivere.FOTO: TRINE DAHL-JOHANSEN

Agron Sulejmani og Morten Caspersen møtte veggen og måtte etter lang tid ut på arbeidsmarkedet. De lyktes ved at noen åpnet bakdøren for dem.

Morten Caspersen har endelig blitt fast ansatt som vaktemster på de nye hotellene på Alna. Foto: FOTO: TRINE DAHL-JOHANSEN

Agron Sulejmani jobber hver dag for å bli bedre i den nye jobben på Radisson Blu og Park Inn på Alna. Foto: FOTO: TRINE DAHL-JOHANSEN

ALNA: Det er tidlig morgen på Radisson Blu og Park Inn-hotellene på Alna. I restauranten passer Agron Sulejmani på at frokostbuffeten er proppfull av godsaker, mens Morten Caspersen står på en stige og sjekker at spotter og røykvarslere fungerer som de skal.
Begge møtte veggen i sine tidligere jobber. Arbeidspresset ble for stort og oppgavene for tunge.

Praksisplass

Etter månedsvis med søk etter jobber med nye oppgaver kom de med i Ringer i Vannet i regi av NHO.
– Jeg måtte skifte karriere og var arbeidsledig en stund. Jeg hadde tenkt tanken at en vaktmesterstilling ville passe, og så kom muligheten, forteller Morten.
Agron har vært gjennom fire praksisplasser, to på regnskap, en i resepsjon/sekretær og til slutt i restauranten.
– Jeg har søkt på utallige stillinger. Til slutt må man prøve noe nytt. Jeg har ikke de rette kontaktene, så dette har vært den beste veien for meg, for jeg fikk vist meg fram, smiler han.

Åpnet døra

I sommer ble Agron ansatt som servitør i restauranten. Der har han fått grundig opplæring. Morten jobbet først på et Radisson-hotell på Fornebu og hadde praksisplass der, i tillegg til at han gikk vaktmesterskole. Da hotellene åpnet på Alna i april fikk han anledning til å fullføre praksisperio9den der. I juli ble han fast ansatt.
– Jeg hadde ikke klart å få en fot innenfor om det ikke hadde vært for dette prosjektet. Det har åpnet døra og gitt meg muligheter, sier han.
– Ringer i vannet er for oss en stor mulighet til rekruttering. Alle behovene våre er kartlagt på forhånd. Vi har mange lavterskelstillinger som gir mulighet til en ny start og legger vekt på holdninger, kjemi og personlighet. Det tekniske ved stillingene kan man lære seg, men krever ressurser fra oss i form av opplæring og fordeling av ressurser til oppfølging sier HR-manager An Nguyen.
Hun forteller at det gir dem lojale medarbeidere. Som regel varer en praksisplass tre måneder. I år har syv personer fått teste evnene sine i nesten alle hotellets driftsenheter.

LES OGSÅ: Åpner bakdøren for langtidsledige

OL-øyeblikk

De to faste hotellmedarbeiderne har nå fått tilbake selvtilliten og motivasjonen. De kjenner det er en lettelse å bare ha én sjef å forholde seg til, fremfor å skulle holde NAV og arbeidsmarkedsbedriften orientert i tillegg.
– Å få vite at jeg hadde fast jobb var det store OL-øyeblikket for min del og var mer enn det jeg håpet på, smiler Morten og gjør seg ferdig med arbeidet i spisesalen.
Selv et helt nytt hotell trenger vedlikehold og reparasjoner. Agron gjør seg ferdig med frokostserveringen og begynner å forberede seg på lunsjrushet.
– I begynnelsen var det tungt å jobbe her også, men nå går det fint. Målet mitt er å bli bedre og bedre, avslutter han smilende.

LES OGSÅ: Lova Siverts setter sin signatur i Operaen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.