RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fikk bomregning fra Jæren mens han lå på stranda i Spania


Harald Hjelm-Larsen fra Grefsen går nå inn via “Min side” - under Fjellinjen AS - og sjekker ut de forskjellige passeringene.
Harald Hjelm-Larsen fra Grefsen går nå inn via “Min side” - under Fjellinjen AS - og sjekker ut de forskjellige passeringene. Foto: Kristin Tufte Haga
Harald Hjelm-Larsen pleide ikke å sjekke hver enkelt bompassering, men etter at han ble registrert på Jæren, samtidig som han var på Gran Canaria (!,) sjekker han nå bomregningen.

Grefsen: – Jeg tror det er mange som meg, som ikke går inn via Fjellinjens “Min side”, og sjekker alle passeringer opp mot autogiroen som blir trukket direkte fra konto. Det var også tilfeldig at jeg gjorde det denne gangen - det er jo ikke store passeringsbeløpene det er snakk om, rundt 20 kroner hver gang.! Men likevel - hvis det er så fort gjort å registrere feil bilnummer/brikkenummer, som det var i mitt tilfelle, så kan det jo være generelt veldig mye penger det årlig er snakk om i feilfakturering, sier Harald Hjelm-Larsen fra Grefsen.

Del på Facebook

Han ble registrert - med brikke - bompasserende av bomselskapet Nord-Jæren Bompengeselskap AS, som Fjellinjen samarbeider med på på Jæren, da han istedet var på sydenferie på Gran Canaria, og bilen var parkert i garasjen hjemme.

80 prosent ved autopassbrikke

– Jeg kontaktet Fjellinjen om saken i begynnelsen av april, hørte ikke noe på en stund, og purret etter tre ukers tid. Nå har jeg fått svar om at de har gjort en feil, og at beløpet vil bli kreditert!

Fjellinjen forteller at de aller fleste passeringer registreres ved avlesningen av autopassbrikken.

– 80 % av passeringene registreres ved at Autopass-brikken leses. Av de 20 % som registreres ved at et bilde tas behandles 70 % maskinelt, og systemet finner enten en avtale på kjøretøyet eller bileier i motorvognregisteret. De 30 % hvor bildekvaliteten ikke tilfredsstiller kvalitetskravene til automatisk belastning, blir behandlet manuelt. Deretter blir avtaleinnehaver eller bileier fakturert, ifølge avdelingsleder Susann Falkenstein, og som legger til at antall klager er “marginalt”.

– Marginalt med klager

– I forhold til antall kunder og utsendte fakturaer er antall klager marginalt. Mindre enn en prosent av kundene henvender seg til Fjellinjen, og henvendelsene fordeler seg over alt fra avtaleendringer, spørsmål til faktura og klager på faktura, sier Falkenstein.

LES OGSÅ:

VINN PASS TIL NORWEGIAN WOOD

FIRE TENÅRINGSGUTTER PÅGREPET ETTER TRUSLER OM VOLD

NÅ KAN DU SE HUMMER VED OPERAEN

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere