*Nettavisen* Nyheter.

Fjerner viktig handikap-parkering

Miljøgate et et godt initativ, men Kurbadet er fortvilet over at HC-plassene blir fjernet i prosessen. Gruppeleder i St. HanshaugenRune Aale-Hansen og daglig leder av Kurbadet Alf Olaf Søreide er sterkt imot den nye ordningen. Foto: FOTO: Anita Bakk Henriksen

Thor Olsens gate blir endelig en miljøgate, men Kurbadet fortviler over tap av tre ekstremt viktige handikap-parkeringer.

ST: HANSHAUGEN: – Dette blir døden i gryta for Kurbadet, sier daglig leder Alf Olaf Søreide.

Frykter pasienttap

Helseinstitusjonen som har fire leger med cirka 1000 pasienter hver i tillegg til fysioterapauter, og som har eksistert i over 100 år, er nå svært bekymret over kommunes valg om å fjerne handikapplassene, og frykter de vil miste pasienter som en konsekvens.

– For de som sliter med å gå, er det viktig at det er kort vei. Det å måtte parkere på den andre siden av veien er ganske klønete når man tidligere kunne stå utenfor døren, sier gruppeleder i St. Hanshaugen bydelsutvalg Rune Aale-Hansen (H).

Fra to til tre filer

Detaljforslaget for miljøgaten innebærer at gatekrysset endres, trafikklysene flyttes og at gaten snevres inn fra tre til to filer.

– Vi har jobbet med denne miljøgaten i mange år, og utvilkingen skjer trinnvis. Lengre bortover i gaten har de klar å kombinere med parkeringsplasser, og akkurat i dette tilfelle blir det spesielt fordi de har eksistert i så lang tid, det er full næringsvirksomhet og det skaper store problemer, sier Aale-Hansen.

Kan ikke leve med løsning

– Det er jo så tragisk som det kan bli. Jeg mener nå de må rette opp denne saken så fort som mulig, for et stopp forbudt-skilt kan vi ikke leve med, sier Søreide.

Det viktigste nå er å finne en mulighet slik at det blir lov for blant annet taxi å stoppe for å slippe folk av og på utenfor Kurbadet.

– Denne lille detaljen velter hele det flotte lasset som denne miljøgaten faktisk er, sier Aale-Hansen som har bedt om at dette blir fulgt opp i bydelsutvalget, og nå ønsker at Samferdselsetaten justerer den konkrete planen for miljøgaten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag