*Nettavisen* Nyheter.

Flere blir alvorlig skadet i trafikken i Oslo

Stadig flere blir hardt skadet i trafikkulykker i Oslo. Her fra en ulykke på Røa i april i fjor, der tre personer ble sendt til sykehus.

Stadig flere blir hardt skadet i trafikkulykker i Oslo. Her fra en ulykke på Røa i april i fjor, der tre personer ble sendt til sykehus. Foto: Fredrik Eckhoff

Syklister og fotgjengere mest utsatt.

31.03.15 12:31

OSLO: - Vi har en visjon om null drepte og null hardt skadde i trafikken. Statistikken viser at det er mer krevende å forebygge alvorlige trafikkulykker i Oslo enn i resten av regionen, sier regionvegsjef Per Morten Lund i Statens vegvesen, Region øst.

Tirsdag kom ferske tall over antall drepte og alvorlige skadete i trafikken de siste ti årene. Statistikken viser at antall hardt skadde har økt med tre prosent i Oslo de siste ti årene.

Les også: - Konflikten mellom sykkel og bil har nådd kokepunktet

Økte i 2013 og 2014
Tilsvarene tall for Østlandet forøvrig er en reduksjon på 12 prosent.

I perioden 2005-2009 ble 332 hardt skadet i Oslo-trafikken. Fra 2010-2014 økte det til 343 hardt skadde.

Særlig de to siste årene det har vært en kraftig økning i ulykker med hardt skadde. Etter åtte år med en nedadgående ulykkestrend ble henholdsvis 91 og 84 personer hardt skadd i 2013 og 2014.

Les også: «Syklister er de verste parasitter»

Fotgjengere og syklister utsatt
Økningen kommer blant fotgjengere, syklister og mc-førere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Per Morten Lund, Regionvegsjef i Region øst. Foto: Knut Opeide

- Trafikken er annerledes i Oslo. Tett og blandet trafikk gjør at fotgjengere og syklister er særlig utsatt for trafikkulykker. Vi har ikke studert sammenhengen mellom godt sommervær og trafikkulykker med fotgjengere, syklister og MC-førere. Men når været er fint, er jo folk mer ute i trafikken. Sammen med Oslo kommune skal vi se nærmere på økningen i ulykker med myke trafikanter, sier Lund.

Les også: - Skal ikke være nødvendig å eie egen bil

Gangfelt og kryss
Sju av ti fotgjengerulykker skjer ved kryssing av vei. Mange av disse ulykkene skjer i gangfelt. Sykkelulykkene skjer ofte i kryss.

- I åtte av ti gangfeltulykker sier bilføreren at han ikke så fotgjengeren. Gangfelt gir falsk trygghet. Bilføreren har ansvaret for å stoppe, men fotgjengere må ikke krysse veien før de er sikre på at bilføreren ser dem, sier Lund.

Når det gjelder kryssulykker på sykkel, er rådet å kjøre defensivt gjennom kryss.

Les også: Oslo Plaza kan bli Skandinavias største hotell

Jobber med bedre sikkerhet
Både Statens vegvesen og kommunen jobber med å bedre trafikksikkerheten i gangfeltene.

Flere av veier får mer belysning og hevete gangfelt. Dette arbeidet skal fortsette i 2015.

Vegvesenet peker også på viktigheten av å ha separate gang- og sykkelfelt, særlig i områder med mange myke trafikanter.

- Det er flere aktører som jobber med trafikksikkerhet. Samarbeidet har gitt gode resultater og er en viktig forklaring på hvorfor ulykkestallene har gått ned på Østlandet og i resten av landet, sier Lund.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.