RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flerkulturell eller internasjonal?

"Inkluderende foreldrefellesskap" var temaet på foreldremøtet på Rustad skole sist uke, og leder for Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG), Loveleen Rihel Brenna, holdt foredrag.

RUSTAD: Alle foreldre er viktige for sine barn. Alle foreldre har en felles visjon om en bedre oppvekst for sine barn enn de selv hadde. Når drømmene er så like, hvorfor klarer vi da ikke å realisere denne visjonen?

Slik startet Loveleen Rihel Brenna sitt foredrag på Rustad skole sist uke. Anledningen var et møte for foreldre og foresatte ved Nøklevann og Rustad skoler i regi av IOGT og FAU. Temaet for møtet og FUG-lederens foredrag var "Inkluderende foreldrefelleskap i en felleskulturell skole".

Prisbelønnet

Indiskættede Loveleen Rihel Brenna kom til Norge da hun var fire år gammel og har i voksen alder mottatt respekt og priser for sitt integreringsarbeid. I tillegg til å være leder for FUG er Brenna en ettertraktet foredragsholder og forfatter. Hun har tidligere vært rådsmedlem i Verdikommisjonen, hun har universitetsutdannelse i blant annet psykologi, sosiologi og pedagogikk, og hun mottok Ole Vig prisen i 1997 for sin brobyggerinnsats. Hun har dessuten jobbet med ungdom i over 15 år. Dette er bare noen av Brennas meritter. I sitt foredrag på Rustad skole var FUG-lederen opptatt av å sette fokus på foreldre, og hun påpekte at foreldresamarbeid er en av de viktigste virkemidler en har til å forebygge mobbing:

Vi har en tendens til å kategorisere foreldre som enten ressurssterke og ressurssvake. Ifølge statistikken kommer jeg fra et såkalt ressurssvakt hjem. Foreldrene mine hadde lav utdannelse, svak økonomi, de snakket ikke norsk og de deltok ikke på foreldremøter. Hvordan klarte jeg, og mange andre i min situasjon, å komme dit jeg har kommet idag ? Mye skyldes mine foreldres holdning til utdannelse. Min far fortalte meg: "Hus og penger kan du miste i løpet av et sekund, men kunnskap kan ingen ta ifra deg". Min mor satt ved siden av meg i minst en time hver dag og passet på at jeg gjorde leksene. Alle foreldre er ressurser for sine barn.

Ressurser

FUG-lederen påpekte at hun så med bekymring på hvordan barn fra såkalte ressurssvake hjem blir møtt på skolen.

Alle skoler har mangfold. Alle familier har ulike forutsetninger. Dette gjelder også norske foreldre. Vi må slutte å snakke om "oss" og "dem" og heller omtale foreldre som én gruppe med felles interesser. Mange av de foreldre som ikke kommer på møter hadde negative erfaringer med skolen selv. Noen er turnusarbeidere. Det er mange årsaker til at noen ikke møter. Hovedsaken er at dere som er her sprer budskapet: Den beste måten å hindre mobbing på er idet foreldre har tett kontakt. Da mister mobberne makten.

Brenna ønsket også flere av våre språktendenser til livs:

I media blir flerkulturelle skoler som regel omtalt som problemer eller utfordringer istedet for å se på ressursene som ligger der. Når kan et barn omtales som flerspråkelig i stedet for minoritetsspråklig? Kanskje vi skal forandre ordbruken og i stedet omtale disse skolene som internasjonale i stedet for flerkulturelle?

Loveleen Rihel Brenna oppfordret alle foreldre som hadde flere spørsmål angående deres barn og skolegangen deres til å kontakte FUG.








Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere