RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flinkest i Dalen

Arvoll-elevene slår knockout på andre skoler i Groruddalen når det kommer til lesing og matematikk. De stiger også høyt over det nasjonale snittet.

Årvoll: - Tja, svarer rektor Berit Broch på spørsmål om hvorfor akkurat henne selever er blitt så flinke. Hun sitter på kontoret sammen med assisterende rektor og undervisningsinspektør, og de smiler alle fra øre til øre. Men så summer hun seg og ramser opp flere gode grunner.
- Det er alltid flere faktorer som påvirker resultatet. Flinke lærere, et positivt læringsmiljø. Bevisst satsing på lese- og skriveferdigheter. Lite mobbing og stor grad av trivsel. Vi har blant annet et skolemeglingsprosjekt på gang, der elevene læres opp til å bli meglere, forteller hun.
Skårer høyt over
Slik dannes et ideelt læringsmiljø. Arvoll-elevene skårer 59 på lesing og 65 på matematikk, høyt over både landssnittet på 50 og Grorudsnittet som ligger litt lavere. De er rett og slett blant de beste i klassen. Men rektoren tror også at elevenes ballast har litt å si for læringsevnene. For på Årvoll skole har bare snaut 25 % av elevene minoritetsbakgrunn, mot langt høyere andel på andre skoler i Groruddalen.
- Når barnefamilier kommer til Norge, er det klart at de trenger tid på å lære seg språket. Det krever mye av opplegget fra den enkelte skole. Det skal ikke mange elever med slike språkvansker til før det slår ut på statistikken, sier hun.
- Glupere?
Trine Lauritzen (15) i drama- og mediaklassen på 10. trinn vet rett og slett ikke hvorfor de er så flinke på henne skole. - Kanskje vi bare er glupere enn de andre skolene, sier hun. - Nei, vi har vel bra bøker og flinke lærere. Og så er det ikke noe mobbing og ikke noe slossing her. Hun forteller at til avveksling fra kjedelig bokundervisning lager de filmer og skuespill, og på den måten blir undervisningen noe mer engasjerende.
Klassekamerat Nicolai Boassen Aurland bekrefter nettopp det. Han synes også at miljøet i klassen er blitt bedre de senere årene ettersom folk er blitt eldre.
- Vi er nok mer engasjert i timene enn mange andre og har lyst til å lære mer. Det er spennende å lære nye ting når vi merker at lærerne kan det de driver med, sier han.
Viktig redskap
Tilbake til rektor Borch. Hun liker selvfølgelig det redskapet de nasjonale prøvene er for henne.
- Bevisstheten rundt det å analysere resultatene er viktig. På den måten kan vi lage gode elevprofiler. Dersom elevene boikotter prøvene, tar de fra meg et viktig redskap for å lage en bedre skole. Men jeg synes ikke noe om at skoler blir hengt ut på grunn av resultatene på de nasjonale prøvene. Det er jo ingen som liker å få dårlige karakterer, avslutter hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere