RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flinkis på dannelsesreise


Filip Drogseth (17), elev ved Stovner vgs, har blitt valgt ut som en av 20 deltakere til Italia-tur i august. FOTO: MAGNUS HENRIK SANDBERG
Filip Drogseth (17), elev ved Stovner vgs, har blitt valgt ut som en av 20 deltakere til Italia-tur i august. FOTO: MAGNUS HENRIK SANDBERG
I august vil 20 elever fra hovedstaden få en fem dagers tur til Toscana, spandert av Oslo kommune. Filip Drogseth (17) ved Stovner vgs er en av de heldige.

HELLERUD/STOVNER: - Det blir morsomt! Jeg skal bli arkitekt og kommer til å se på mye arkitektur, og diskutere etikk og hvordan mennesket fungerer med elever fra de andre skolene, forteller 17-åringen.

Filip har nettopp avsluttet vg2 på byggfaglinja på Stovner. Han ble plukket ut blant 78 Stovner-søkere til kurset. Av de totalt 20 deltakerne er han den eneste som har byggfagsbakgrunn. De andre kommer fra studieforberedende utdanningsprogrammer.

Forberedt

I forkant av Italiareisen måtte elevene som ønsket å være med må turen sende en skriftlig søknad, hvor de fortalte om seg selv, hva de har gjort og hvorfor akkurat de ønsket å være med på denne reisen. Nå kan Filip se fram til en sommerferieuke til Lucca i Toscana. Der skal han og de andre elevene få en dypere forståelse for renessansemenneskets plass i dagens kultur.

Historie og arkitektur står også på timeplanen, og dette vil foregå under daglige besøk til museer og bygg med kunst og arkitektur fra perioden. Forhåpentligvis legger dette grunnlaget for kveldenes filosofiske refleksjon om menneskets verdighet og ansvar, estetikk og nyskapning.

– Det handler både om å ikke gå feil i livet og å ikke skusle bort sine talenter, sier tenåringen.

Som en del av forberedelsene til sommerkurset, har Filip blant annet diskutert dette med kronprins Haakon. I tillegg har han også forberedt seg ved å studere Firenzes historiske bygninger, ved å spille dataspillet Assassin's Creed 2, hvor handlingen er lagt til denne byen.

Hva kan vi lære?

Den framtidige arkitekten er interessert i både de historiske bygningene i renessansebyene, samt historiske personer.

– Jeg gleder meg til å lære om Michelangelo, Leonardo da Vinci, Dante og Lorenzo de Medici, sier han.


I Italia skal han få et bedre innblikk i hvordan historien har påvirket oss, og hva vi kan lære av renessansen i vår tid.

– Dagene starter med svømming og fekting om morgenen. Bueskyting står også på planen, forteller Filip.

Når 17-åringen er utlært tømrer har han videre studieplaner.

– Jeg ønsker å bli arkitekt eller bygningsingeniør. Disse yrkesgruppene bør ha en praktisk erfaring med byggvirksomhet, sier han.

Hele familien hans er fra byggebransjen.

God investering

Kurset er arrangert av Utdanningsetaten og sies å være det mest eksotiske av sommerskolens tilbud. For kommunen koster hver av de 20 plassene, der reise og opphold er inkludert, fem tusen kroner.

– Vel verdt!, mener skolebyråd Torger Ødegaard.

Han ønsker at de gjennom å lære historien og kulturen i Europa, skal kunne videreformidle en toleranse og respekt for hverandre og det som er annerledes.

– Dette er på mange måter en klassisk dannelsesreise, sier Ødegaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere